Az olcsó Audi létezik

Az Audi legújabb, teljesen elektromos E5 Sportback modellje Kínában 235 900 jüanért, vagyis nagyjából 11,5 millió forintért került piacra. Ez egy Toyota-szintű árkategória, miközben prémium márkáról beszélünk. A kérdés csak az: mit kínál ezért a pénzért az autó?

Jól felszerelt, erős és tágas

Már az alapverzióban is 76 kWh-s akkumulátor, 295 lóerős hátsó motor és 618 kilométeres hatótáv várja a vásárlót – önmagában is figyelemre méltó kombináció. A magasabb felszereltségi szintek pedig még ennél is többet adnak: akár 776 lóerős hajtásláncot, teljesen digitális, körbefutó műszerfalat, Alcantara- és bőrborítású utasteret, valamint olyan extrákat, amelyek Európában csak sokkal drágább modellekben érhetők el. Nem meglepő, hogy a bemutatót követően fél órán belül tízezer előrendelés futott be.

Nem csak az olcsó munkaerő a titok

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az árkülönbség hátterében kizárólag a kínai bérek állnak, holott a munkaerőköltség mindössze körülbelül 10 százalékot tesz ki a gyártási kiadásokból. A valós ok inkább az, hogy:

  • Kínában jóval olcsóbbak az akkumulátorok és az energia,

  • a helyi gyártás hatékonyabb, rövidebb ellátási láncokkal működik,

  • az adóterhek pedig kedvezőbbek: míg Németországban 19% az áfa, addig Kínában az autók után 10%-os adó fizetendő, bizonyos elektromos modelleknél pedig ez akár nulla is lehet.

Ehhez jön még, hogy a kínai gyártók beérik jóval kisebb profitrátával is. Az összes tényező együtt akár 50%-os árkülönbséget is jelenthet egy hasonló, Európában gyártott modellel szemben.

Európai lejtmenet

Miközben Kínában rekordokat döntenek az előrendelések, Németország autóipara nehéz időszakot él. Az Audi 2029-ig 7 500 munkahely megszüntetését tervezi, a Mercedes nagyszabású átszervezéseken dolgozik, a Porsche visszafogja elektromos programját, és még a BMW is leépítéseket hajt végre. Egy friss elemzés szerint 2024-ben több mint 50 000 munkahely szűnt meg az ágazatban Európa-szerte.