Az elmúlt napokban megnéztük, kiktől köszöntünk el 2018-ban, most pedig vegyük sorra az idei év legnagyobb dobásait (már amelyekről biztosan tudni lehet.)
Az igazi kavarodás ismét az Európában még mindig nagyon erős kompakt-kategóriában lesz, ahová belép a Golf VIII, az új Audi A3 és a Seat Leon is, ugyanakkor a BMW 1-es sorozat is, immáron először csak elsőkerék-hajtással. Nyilvánvaló, hogy a VW-csoport elektromos autó-úthengere is egyre magasabb fokozatba kapcsol majd, az év harmadik harmadában már a teljesen új I.D. típuscsaládról is pontosabb információink lesznek (az első, a VW Neo bizonyosan érkezik).
A Toyota elsiratta az Avensist, de – teljesen logikus lépésként 14 év után – visszahozzák a piacra a Camryt, amely annak idején még egy felsőbb kategóriát képviselt a Carina felett. Az Alfa Romeo megdobogtatja a szíveket az új, hátsókerékhajtású Giuliettával, amely a remek Giorgio padlólemezre épül majd, visszatér a Land Rover Defender és a BMW-alapú Toyota Supra is. A Mercedes-Benz bemutatja az AMG One hiperautót, amely a Forma-1-es technológián alapul, de ugyanúgy jön az új GLA, a Nissan Juke és a VW Tiguan is.
Alfa Romeo Giulietta
A BMW elhagyja a hátsókerékhajtást az 1-es szériából, így – kis szerencsével – az Alfa új Giuliettája lehet az aduász a kompaktok között. Hosszmotorral-hátsókerékhajtással, most már csak drukkolni kell, hogy minél előbb kijöjjön. Nincs könnyű helyzetben az FCA, de ez egy nagy esély a kiugrásra.
Aston Martin Rapide E
Ezer lóerőnyi villanymotor-teljesítmény, 270 ezer eurós alapár, 320 km/órára limitált végsebesség és irgalmatlan menetteljesítmények jellemzik majd az első, tisztán elektromos Astont. A nyomaték 1000 Nm-re van maximalizálva, az autó a Williams Advanceed Engineering új – 800 Voltos – elektromos rendszerét kapja és az ígéretek szerint az 1,55 másodperces 0-100-at és a maximális sebességet nem csak egyszer képes elérni. Az új, váltóáráamú, 350 kW/órás töltőhálózat-szabványt is ismeri, így kevesebb, mint egy óra alatt képes felvenni 300 kilométernyi hatótávhoz az energiát. Ha dagad a malacpersely, akkor érdemes lesz feltörni ezért. 155 darab készül belőle.
Aston Martin DBX
A DBX-től várnak a legtöbbet a brit gyártónál. Nem véletlenül, hiszen a SUV-mániát meglovagolni sosem késő. A magyarázat rá egyértelműen a „családi autó a mindennapokra” lett. A későbbiekben elektromos változata is piacra kerül.
Audi A3
A kompakt Audi negyedik generációja ezúttal elhagyja a háromajtós és a kabrió kivitelt, így ötajtósként lesz csak elérhető, viszont készül belőle S és RS-kivitel is.
Audi RS6
Az idei év végén mutatják majd be az új A6 arcleszakító kivitelét, hogy a 2020-as modellévet egy igazán combos RS6-tal tudják kezdeni. A Panamerából és Lamborghini Urusból már ismert 4 literes, biturbó V8-as teljesítménye alapkivitelben „szerény” 605 lóerő lesz, a performance-csomag további 45-öt ad hozzá.
Audi RS7
Az RS7-et érezhetően az RS6 fölé pozicionálják, hiszen a 650 lóerő ott a kiindulópont lesz, a 700 lóerős hibrid-kivitel pedig a következő lépcsőfok. Az év végén bemutatandó Autobahn-bomber induló ára a jelenlegi 113 ezer eurós felett lesz majd várhatóan.
Audi RS Q3
A leggyorsabb kompakt SUV-címet hódíthatja el az Audi a 420 lóerőre húzott öthengeres TFSI-motorral.
Audi S8
Nem maradhat ki a szórásból a legnagyobb limuzin sem, kérdés még, hogy marad-e a biturbó V8 a géptető alatt, de a legtöbb esélye annak van, hogy a V6-os, duplaturbós motor bőven 500 lóerő fölé duzzasztott változatát kapja majd, jó eséllyel erre segít majd rá még a villanymotor is .
BMW 1-es sorozat
Nem lesz többé hathengeres 1-es BMW és a hátsókerékhajtás is a múlté, a modern, keresztmotoros UKL-padlólemez így több helyet biztosít odabent. A csúcskivitel esetében azonban szinte bizonyos az xDrive összkerékhajtás. A belépőszintű BMW alapára 26 ezer euróról indul majd.
BMW 3 Touring és M3 Touring
Nem kisebb dobásra készül a BMW a nemrégiben bemutatott G20-es szériával, mint hogy a már ismert szedán mellé kihozzák a G21 kódjelű kombi változatot, ráadásul abból először a hármas történelmében M-változat is készül! Természetesen osztott csomagtérajtóval, ahogy az dukál.
BMW 8 GranCoupe
A 2018-as Genfi Autószalon egyik sztárja kétségkívül az új 8-as alapjaira épülő négyajtós kupé tanulmány volt, amely előrevetítette a 8 Gran Coupe formaiságát és méreteit. Hosszabb motorháztető, nagyobb tengelytáv rövid fenék és készen is vagyunk, a hiperluxus-limuzin lélegzetelállítóan drámai vonalait már év végén megcsodálhatjuk. A technikát az alapjául szolgáló 8-as típuscsalád adja.
BMW X6
A kategóriateremtő X6 harmadik generációja – ahogy eddig mindig – az X5-technikáját használja és természetesen ezen is megjelenik majd a hatalmasra nyitott két „vese”, amely már inkább bálnaszáj. A siker garantált, az X6 a bemutatása óta remekül teljesít.
Cadillac XT4
A nagy visszatérő ezúttal ismét szerencsét próbál az öreg kontinensen és a formavilág elég ütős ahhoz, hogy a vásárlók még a nem túl tágas csomagteret is elnézzék a Cadillac új, kompakt SUV-jának. Az indulóára 35 ezer euró körül alakul majd.
Chevrolet Corvette C8
Az amerikaiautó-rajongók egyik szeme sír, a másik nevet, hiszen szakít a hagyományokkal az ikonikus Chevy és immáron középmotoros lesz, a szép, hosszú orr a múlté, ahogy a klasszikus arányok is. Problémák kísérik a merőben új típus fejlesztését, eleinte a motor hűtésével adódtak gondok, a későbbiekben pedig a tervezett elektromos rásegítő rendszerrel. A Chevrolet egy merőben új ajtónyitási eljárást is szabadalmaztatott a fejlesztés elején, amely egy szenzor segítségével méri a szél erejét és irányát és ezt hozzászámolja az ajtó kinyitásához ill. bezárásához szükséges erőhöz. Ne kérdezzék, mi értelme, van. Az alapkivitel 500 lóerő körüli V8-ast kap majd (szinte bizonyos, hogy az LT-motorcsaládból), a csúcskivitel esetében 1000 lóerőről szólnak a hírek és hibridhajtásról. A Nordschleifén viszont egy biturbó V8-as rótta a köröket az elmúlt hetekben.
Dacia Sandero
A titkos – nagy durranás – favorit az elérhető áru Sandero lesz, amely végre nem a Renault kőkorszaki, B0-ás padlólemezére épül, hanem az új Clio alapjait kapja majd meg és igazán merész formatervet mutat. Ha mellé a tradicionálisan jó ár és a robusztus felépítés is társul, akkor a Sandero tovább viheti a Dacia sikerességét.
Ford Focus ST
A Focus sportosabb kivitelének születése nem volt egyszerű, hiszen szóba került a Fiesta ST-ből már megismert 1.5 literes, háromhengeres turbómotor is, mint lehetséges motorvariáns, azonban a konkurensek (Hyundai i30N, Mégane RS, Golf GTI) már bőven a 250 lóerő körüli tartományban járnak. Ez pedig a kis háromhengeressel csak az élettartam jelentős csökkenésével lett volna megugorható szint. Így a következő Focus ST az RS-ből már ismert 2.3 literes Ecoboost-motor visszafogottabb verzióját kapja, amely jobban megfelel majd a kizárólag elsőkerékhajtással kapható ST számára. Az RS-ben 345 lóerő névleges teljesítményt leadó motor az ST esetében 270-280 lóerőt tudhat majd. A következő Focus RS már a 48 voltos rendszer támogatásával a 400 lóerős határt is átlépheti. Természetesen az ST-ből készül kombi kivitel is.
Ford Kuga II
Az új Kuga nagyobb, könnyebb, jobban variálható belterű és az ígéretek szerint érezhetően kevesebbet fogyasztó lesz. És természetesen plug-in hibridhajtást is kap.
Honda Urban EV
A cukiság-potmétert a maximumra tekerő kis Honda az EV-tanulmány formáját örökli majd, tisztán elektromos hajtással lesz kapható.
Hyundai i10
2019 végén dobja piacra a koreai mamutkonszern az új i10-est, melynek tengelytávja nőtt, így a beltér is, a kínálatot továbbra is a három- ill. négyhengeres motorok adják.
Kia e-Soul
Már harmadik generációját éli meg a Kia fiatalos szabadidőautója. A jelek szerint az Európai piacon már tisztán csak elektromos változatban lesz kapható, viszont a teljesítménye ebben a formában 204 lóerőre nőtt, a hatótáv pedig csaknem 300 kilométerre (gyári adat). Az indulóára tízmillió forint körül lesz majd.
Land Rover Defender
A nagy kérdés az, hogy vajon elpuhul-e a kőkemény terepjáró mivolta miatt közkedvelt legenda vagy továbbviszi a hagyományt, bár nincsenek kétségeink afelől, hogy ez a Defender már nem AZ a Defender lesz. Egyelőre csak az erősen álcázott „öszvér” páldányokat sikerült lencsevégre kapni (ezek azok, melyek már egy meglévő karosszériába építve hordozzák az új technikát), de szemfülesek már kiszúrták a független hátsó kerékfelfüggesztést, melynek láttán a hardcore-rajongók egyként jajdultak fel.
Mazda 3
Alig pár héten belül mutatják be az új Mazda 3-ast, amely nem csak arányos és finom vonalú, hanem hamarosan megkapja a Skyactiv X kompressziógyújtásos benzinmotort, mely köré lényegében felépült. Nagy kérdés, hogy az új technológia, amelyre a Mazda mindent feltett, végül megbízhatónak bizonyul-e majd a mindennapokban. A szedán és az ötajtós kerosszéria két eltérő célcsoportnak szólnak.
Mercedes-AMG One
Egészen konkrétan a Mercedes Forma-1-es fejlesztésein alapuló hajtásláncot, több, mint 1000 lóerő feletti teljesítményt és utcára vihető versenytechnikát kínál majd a hipersportautó. És nyilván már mindegyiknek van tulajdonosa.
Mercedes CLA
Az új A-osztály bemutatása után természetesen megújul majd a CLA is, amely sokkal harmonikusabb, kevésbé túlnyúló karosszériát kap majd és közelít a C-hez. Természetesen készül belőle shooting brake, azaz kombi-jellegű kivitel is.
Mercedes GLB
Mi hiányzik a GLA és a GLC közül? Bizony, a Mercedes betömi a lyukat a GLB-vel, melyhez felárért összkerékhajtás is rendelhető majd.
Mercedes GLS
A hatalmas GL utódja GLS néven érkezik, a több, mint háromméteres tengelytáv garantálja, hogy heten is kényelmesen elférnek a fedélzeten. A motorkínálat kizárólag soros hathengeresekből áll majd. Természetesen hibrid változatban is.
Opel Corsa
Az Adam és a Karl mellékvágánynak bizonyultak az Opel számára, amely a jövőben már csak a Corsát tartja meg kisautó-kínálatában. A PSA-tulajdonlásnak köszönhetően a Corsa a 208-as Peugeot modern platformjára épül majd és tisztán elektromos kivitelben is kapható lesz.
Peugeot 208
Meghízik a 208-as, ami nem baj, hiszen a sokat kritizált helykínálat jobb lesz, ahogy a csomagtér mérete is növekszik majd. Az év második felében várható a bemutatója.
Porsche Cayenne Coupe
A Porsche nagyobbik SUV-ja is kap egy csapott tetős kivitelt, ami teljesen logikus döntés. A technika értelemszerűen a Cayenne-ből érkezik.
Porsche Taycan
Az elektromos limuzin gyártósora már gőzerővel üzemel, 1200 új munkahelyet teremtett a stuttgarti gyártó, hogy a várhatóan hatalmas érdeklődést és megrendeléseket kielégítse. Az alapár 75-90 ezer euró körül alakul majd.
Ez persze nem minden, hiszen a Skoda is modellfrissít (Superb) és érkezik az új Octavia, a Karoq RS és az egyelőre Kosmiq néven futó kompakt SUV, megjelenik a piacon a Polestar I a Volvótól, a Toyota Supra és az új Renault Clio, amint friss információkat kapunk, azonnal jelentkezünk.