Összesen mintegy 86 millió dolláros kártérítést kell fizetnie a Volkswagennek a dízelbotrányban érintett modelljei után az amerikai vásárlóknak – mondta ki a kaliforniai bíróság. Közben a VW elkezdte az autók visszahívását, de egy olasz fogyasztóvédelmi intézet szerint a beavatkozás hatástalan, az autók károsanyag-kibocsátása azt követően sem csökkent.
Már önmagában a rekord-összegű, mintegy 86 millió dolláros, csak az Egyesült Államokban eladott autók tulajdonosainak kifizetendő kártérítés is nagyon rossz hír volt a héten Volkswagen konszern számára, hiszen a kaliforniai bíróság döntése ugyan közvetlenül nem hat ki az Európára, de a legújabb fejlemények fényében közvetetten kihathat az öreg kontinensen élő vásárlókra – és persze a cégre is. A helyzetet ugyanis súlyosbította annak az olasz fogyasztóvédelmi csoportnak a vizsgálata, amely tesztelte, és hatástalannak találta a VW utólagos megoldását a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. Az Altroconsumo lemérte az egyik, korábban már visszahívott és „javított” Audi Q5-ös nitrogénoxid-kibocsátását, és arra jutott, hogy az ígért 25 százalékos csökkenés helyett kicsit még nőtt is a szennyező anyagok aránya a kipufogógázokban. Mivel az olasz szervezet tagja az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezetnek (European Consumer Organisation – BEUC), ezért jelzését nagyon is komolyan kell venni. Az európai szervezet máris kiadott egy állásfoglalást az ügyben, amely szerint: „Ez újabb csapás a vásárlók számára és új dimenzióba emeli a VW dízelbotrányát. Az olasz szervezetünk által elvégzett teszt demonstrálja, hogy a VW által alkalmazott utólagos beavatkozás megbízhatatlan.” A szervezet utal arra is, hogy mindez nem csak a VW-re vet újabb árnyékot, hanem a megoldást jóváhagyó német műszaki hatóságra is.
A BEUC leszögezi: mivel a Volkswagen azért fizet kártérítést az Egyesült Államokban értékesített, a dízelbotrányban érintett járművek tulajdonosai számára, mert az ottani modelleken szerinte nem hajtható végre olyan egyszerűen az utólagos hibajavítás, mint az európaiakon, most úgy tűnik, ez az érvrendszer alaptalannak bizonyul. Ennek következtében a fogyasztóvédelmi szervezet szerint a VW-nek az európai vásárlókat is kártalanítania kellene, a nemzeti hatóságokat pedig felszólítják, hogy tegyenek intézkedéseket annak érdekében, hogy a Volkswagent korrekt eljárásra kötelezzék.
Vagyis a dízelbotrány messze nem ért még véget…