A Volvo legújabb padlólemezére épül a most bemutatott XC40-es, amely az egész 40-es sorozat előhírnöke is egyben.
Az elsők között ugrott bele a SUV-őrületbe anno a Volvo az XC90-essel, és aztán időben, még a legtöbb konkurenst megelőzve léptek piacra egy másik kategóriában is az XC60-assal. Azóta persze a világ minden gyártója felfigyelt arra, hogy mekkora piaci potenciál rejlik a divatos terepjárókban, így a verseny is egyre erősödik ebben a folyamatos fejlődést ígérő szegmensben. A kategória fölfelé is megnőtt, de lefelé is terjeszkedik – gondoljunk csak az Audi Q3-as sikerére! A Volvo becslései szerint a kompakt SUV-okból évente egymilliót fognak vásárolni 2020-ban – ami éppen tízszeres növekedés a 2010-es adatokhoz képest. Az XC40-es nem nyit tehát új terepet, de még mindenképpen időben érkezik ahhoz, hogy a svéd márka ki ne maradjon a növekedésből.
Az XC40-es a Volvo új, Compact Modular Platformjára (CMA) épül – amely az egész új 40-es sorozat alapját is adja. (No meg a szintén a kínai anyavállalat, a Geely tulajdonában lévő Lynk and Co. hasonló méretű és formájú 40.1-es sorozata). Az újdonság a két nagyobb testvérére hajaz, legfeltűnőbb dizájneleme a magas hátfallal, de alacsony ablakkal tervezett hátsó ajtó, amely a valós méreténél nagyobbnak mutatja az autót. A 4,45 méter hosszú autó 26 centiméterrel rövidebb, mint az XC60-as, de magasság terén csak 3 milliméterrel marad alul. A 2,7 méteres tengelytáv tekintélyes – csak összehasonlításképpen: a Volvo tíz évvel ezelőtti kínálatának csúcs-kombija, a V70-es is ugyanekkorával rendelkezett.
Az utastér nem csak a kategóriához mérten tágasnak mondható, de minden részletében azt sugallja, hogy valóban prémiumkategóriás járműben ülünk, hiszen mind az anyagválasztás, mind a kivitelezés minősége remek. A beltér legfeltűnőbb eleme az infotainment-rendszer 12,3 hüvelykes TFT kijelzője, amely természetesen Android Auto- és Apple CarPlay-kompatibilis. Látványos és igényes a műszerfal kijelzője is, a fedélzeti hifi pedig egyenesen kimagasló minőségű. A 460 literes csomagtér nem hatalmas ugyan, de a kategóriában az átlag fölé helyezi az XC40-est.
A motorpaletta alapegysége a kétliteres benzines és dízel erőforrásokból áll (egyelőre), de terveznek tölthető hibrid és elektromos tisztán elektromos változatot is.