Éjjel-nappal az autóhirdetéseket bújod, Facebook falad tele ismerőseid autós ajánlásaival, telefonkönyved pedig szépen gyarapodik a kereskedők és az autótulajdonosok számával. Aztán egyszer csak azon veszed észre magad, hogy ott állsz az eladó mellett és hirtelen azt sem tudod, mit is nézz meg az autón a szervizfüzeten túl. Így könnyen megállapítod: látszatra szép, tiszta és kevés kilométert futott, megveszem! Majd vásárlás után, a használattal kiütköznek a hibák, amelyekről a régi tulaj elfelejtett szólni: van egy kis horpadás az oldalán, 100 felett sokat eszik, ja és nehezen vált…
Olyan kocsit persze nem vásárolsz, amelynek ajtaját normálisan becsukni sem tudod, ám nagyon fontos, hogy vétel előtt kérdezz (sokat) és vizsgálj (alaposan). És, ha már használtautó – vásárlásra adtad a fejed, segítünk neked pár tippel.
Nyomozz!
Mielőtt elindulsz az autó megtekintésére, érdemes nyomozni kicsit a kereskedő vagy a magánszemély után. Például, ha egy autókereskedőről van szó, akkor utánajárhatsz annak, hogy ügyfélköre milyen nagy, van-e pénzpiaci közvetítői azonosító száma (ami kötelező) tagja-e bármilyen kereskedelmi szövetségnek, rendelkezik-e minőségbiztosítással illetve egyéb tanúsítvánnyal, vagy tud-e probléma esetén csere autót biztosítani. Ha pedig magánszemélytől szeretnél vásárolni, akkor akár egy gyors hívással is derülhetnek ki turpisságok.
Vizsgálj!
Ha minden a megbeszéltek szerint halad, és ott állsz az autófénytől csillogó járgány előtt, az első dolog, amit tégy: ne higgy teljesen a szemednek.
Alaposan nézd meg kívülről, hogy van-e horpadás, karcolás vagy egymáshoz nem illeszkedő elem a karosszérián. Ha van rá lehetőséged, vigyél magaddal egy festékvastagság-mérőt, amivel könnyen megállapíthatod hányszor és mennyi elemet festettek újra az autón. Alul is ellenőrizd le az alkatrészeket: húzd végig ujjad a perem alatt, így hamar kitapinthatod a rozsdát. A lámpákat pedig jól figyeld meg, nem repedtek-e.
Fontos lépés a gumiabroncsokállapotának felmérése is. Az, hogy nem azonos gyártmányúak vagy eltérő mértékben kopottak, sok mindenre rávilágíthat. Vedd számításba, hogy gumiabroncsok mélysége új gumik esetében 8-10 milliméter között mozog, és ha a mintázat a 4 millimétert közelíti, akkor azt rövid időn belül cserélni kell.
Nézd meg a szélvédőn, hogy látható-e rajta repedés, hagyott-e karcot rajta az ablaktörlő. A fényszóróknál figyeld meg, hogy megfelelő izzó van-e a lámpatestben, a xenon lámpa használata engedélyezett-e az autóban. Egyébként az ilyen xenon fényszóróknál látni lehet, hogy szükséges-e az izzócsere: a kékes-fehér fény a megfelelő állapotot jelzi, míg a pirosas-lilás a cserére figyelmeztet. Ha pedig LED-es fényszóróval találkozol, akkor tartsd észben, hogy hiba esetén csak a komplett fényszóró cserével oldható meg a javítás!
Az első dolog, amit a motortérben meg kell nézned az az alvázszám. Ha az ott olvasható szám nem egyezik a forgalmi engedélyben találhatóval, vagy a szám nem jól látható, összekarcolt, akkor azonnal állj el a vásárlástól. Ugyanakkor azt is vizsgáld meg, hogy van-e jele szivárgásnak (fehéres szennyeződés víz jelét mutatja), látsz-e festésre, hegesztésre utaló jelet (arra utal, hogy sérült az autó eleje) vagy hallasz- e furcsa zajt a motor működése közben.
Az autó belsejének kényelme sem utolsó szempont. Győződj meg arról, hogy problémák nélkül be lehet-e ülni az autóba (időskorúak és gyerekek utaztatásánál ez különösen fontos), majd a vezetőülésben ellenőrizd a kormány, a kapcsolók, a váltókar, a pedálok és a kárpit állapotát, hiszen mindez sejthet valamit a futásteljesítményről. Nézd meg és jegyezd fel a műszerfalon jelzett futásteljesítményt, és mielőtt megveszed az autót, győződj meg arról, hogy a kijelző megbízható értéket mutat. Próbáld ki az elektromos berendezéseket, mint a rádió, az ablakemelő vagy a klíma. Bizonyosodj meg a légzsákok számáról, és kérdezd meg, milyen egyéb biztonsági elemek vannak az autóban (pl.: ABS, három pontos biztonsági öv). A hátsó részben is figyeld meg a berendezést, valamint ellenőrizd, hogy kényelmes lehet-e a hosszú távú utazás is.
A csomagtartó átnézésénél bizonyosodj meg arról, hogy megfelelő méretű-e a mindennapi használathoz. Ellenőrizd a pótkereket és a kerékcseréhez szükséges eszközöket is.
Indulj útra!
Jól jegyezd meg: próbaút nélkül nincs vásár!Azonban mielőtt útra indulsz, ellenőrizd, hogy a motor meleg volt-e indítás előtt, hiszen az előmelegített motor könnyebben indul el, és a hibák nehezebben ütköznek ki rajta. Indulás előtt nézd meg a kuplung holtjátékát is, aminél normál esetben enyhe ellenállást tapasztalhatsz. Indításkor figyelj a motor hangjára, majd út közben a teljesítményére. Ha szokatlan hangokat, rángatást vagy imbolygást tapasztalsz, akkor bizony az mind motorhibára utal.
És végül ne feledd, hogy nem az eladó tesz neked szívességet! Ezért kérdezz bátran minden esetben!