hirdetés

Kötelező a vészhívó az új autókban 2018-tól!

Kötelező lesz minden újonnan forgalomba helyezett autót felszerelni automatikus segélyhívó rendszerrel, amely a vezető beavatkozása nélkül is értesíti a hatóságokat, ha baleset érne bennünket. Egyesek azonban attól tartanak: a Nagy Testvér a rendszer segítségével figyelhet bennünket.

Megszavazta az Európai Parlament a vészhelyzeti segélyhívó rendszer kötelező felszereléssé tételét 2018-tól minden újonnan forgalomba helyezett személyautóban, kishaszonjárműben és buszban. Az angolul eCall-nak nevezett rendszer lényege, hogy „magától” értesíti a mentőket, ha súlyos baleset résztvevőjévé válik a jármű, és elküldi a pontos GPS-koordinátákat, így a mentők akkor is jönnek a helyszínre, ha a jármű egyetlen utasa se lenne eszméleténél, így maguktól nem lennének képesek segítséget kérni. Mivel a mentős szakemberek szerint súlyos esetekben az életben maradási esély akkor a legnagyobb, ha 15 percen belül érkezik a segítség, ez a rendszer a szó szoros értelemben életmentő lehet. Az Európai Parlament által elfogadott előterjesztésben a szakértők úgy számolnak: évente 10 százalékkal csökkenhet a közúti balesetek halálos áldozatainak száma, ha kellő elterjedtséget ér el a rendszer. Ez a mostani baleseti adatokkal számolva évente akár 4000 élet megmentését is jelentheti.
Baleset esetén az automatikus segélyhívó közli a hatóságokkal az eset bekövetkezésének pontos időpontját, a jármű típusát és pozícióját, az utasok számát valamint az üzemanyag típusát. Mindez nagyban megkönnyítheti a mentésben résztvevők dolgát, hiszen például pontos információval rendelkezhetnek arról, hogy mennyi sérült van, tehát például hány mentőautót célszerű a helyszínre küldeni.  A rendszer hatalmas előnye mindezek mellett az is, hogy külföldön tartózkodva nem kell nyelvi, helyismereti problémákkal szembesülnünk, ha baj ért minket az úton. Vagyis nem kell azon gondolkodnunk, hol is vagyunk pontosan, mi a mentők száma az adott országban, vagy milyen nyelven kellene megszólalnunk.
Ugyanakkor felmerültek aggályok is az adatok kezelésével kapcsolatban, hiszen a rendszer elvileg akár arra is lehetőséget biztosít, hogy nyomon lehessen követni minden egyes járművet. Ezért az elfogadott tervezet kimondja: az eCall rendszer nem szolgáltathat adatokat a balesetet megelőző időszakról, illetve a mentési információk harmadik félnek nem adhatók ki.
A tagállamoknak 2017 októberéig kell befejezniük a rendszer működéséhez szükséges infrastruktúra kialakítását, 2018-tól pedig nem lehet olyan új autót forgalomba helyezni az Európai Unió tagállamaiban, amelyben nincs eCall.