hirdetés

Csaknem 34 ezer autót nem tud legyártani időben a Mazda a globális chiphiány miatt

Az autóipar jelenleg legkomolyabban a globális szinten kialakult félvezető, és ebből eredendő számítástechnikai chiphiánytól szenved. A Mazda sem tudja legyártani az előre tervezett darabszámot az alkatrészek hiánya miatt.

A tavalyi pandémiás helyzet egyik nem igazán várt következményét nyögi jelenleg az autóipar. Mert hát az odáig rendben van, hogy visszább estek az értékesítések, emiatt a gyártók kevesebb alkatrészt rendeltek a beszállítóktól, csak hát a fene se gondolta akkor hirtelen, hogy ezek az alkatrészgyártók átnyergelnek közben más, jobban fizető területre. Történt ugyanis, hogy amíg autót nem igazán vásároltak az emberek, más elektronikai termékek (játékkonzolok, mobiltelefonok, okostévék) minden eddiginél kapósabbak lettek, a chipgyártók pedig elkezdték őket előre tenni a listában, azaz először az ilyen eszközökkel foglalkozó gyártók kapnak alkatrészeket a jelenlegi állás szerint, ráadásul ezeket is eléggé visszafogottan tudják kiszolgálni a nagy kereslet miatt.

Ez az oka annak, hogy a manapság egyre inkább az elektronikára építkező autóiparban viszont chiphiány alakult ki, ami bizony alaposan megakasztja a gyártás folyamatát is. Bizony, a számítástechnikai rendszert vezérlő chip nélkül nem készül el az autó, bármennyire is szépen építik fel köré a hajtásláncot vagy a karosszériát.

A hiány egyik legújabb „áldozata” pedig a Mazda lett. A márka vezetősége bejelentette, hogy a hiányhelyzet miatt várhatóan jóval kevesebb autót tudnak csak majd legyártani februárban és márciusban, mint amit terveztek. A jelenlegi állás szerint 34 ezer előre betervezett jármű nem fog tudni elkészülni ebben az időszakban, ami jelentősen megnöveli azt az időtartamot, amíg a megrendelők kézhez kapják a megvásárolt autójukat.

Az alkatrészhiány az autóiparban a kereslet változása mellett annak is köszönhető a Reuters információi szerint, hogy az Egyesült Államok előző kormánya tavaly számtalan intézkedést tett a kínai gyártók ellen, ami szintén rossz irányba mozdította el a folyamatot. Hogy meddig tart ez a helyzet, az még kérdéses, de az biztos, hogy nagyon nem jön jól a gyártóknak abban az időszakban, amikor végre megint elkezdenének autót vásárolni a fogyasztók.