A Canoo nemrég még büszkén hirdette, hogy a NASA számára is szállít elektromos járgányokat, azonban a hosszú ideje tartó pénzügyi nehézségek mostanra megtették a hatásukat. Hivatalosan is csődbe ment a cég.
A Canoo 2017-ben indult Evelozcity néven, majd 2019-ben váltott nevet és mutatta be a „Lifestyle Vehicle” prototípusát. Azonban, mint ahogy azt sok más EV startup esetében láthattuk, a Canoo sem tudta elkerülni a végzetes hibát: gyorsabban égette el a pénzt, mint ahogy új forrásokat tudott volna bevonni.
A vállalat 2022-ben 0 bevételt termelt, míg 2023-ban körülbelül 900 ezer dollárt, amelynek harmada Oklahomából származott, miután az állam három helyben gyártott elektromos furgont vásárolt. Eközben a Canoo több mint 900 millió dolláros veszteséget halmozott fel 2022 és 2024 közepe között: 2022-ben 488 millió dollárt, 2023-ban 303 millió dollárt, 2024 első felében pedig további 118 millió dollárt veszített.
A nemrég megejtett csődbejelentés során a Canoo feltárta, hogy kevesebb mint 49 hitelezőnek tartozik, a kötelezettségei 10 és 50 millió dollár között mozognak, miközben az eszközei értéke kevesebb mint 50 ezer dollár.
A pénzügyi problémák nem voltak titkosak. Néhány héttel a csőd bejelentése előtt a vállalat dolgozókat küldött kényszerszabadságra és bezárta az oklahomai üzemét, egy olyan létesítményt, amely a volt alkalmazottak szerint soha egyetlen járművet sem gyártott. Ez annak ellenére történt, hogy korábban a vállalat azt ígérte, hogy 2,000 munkahelyet teremt az államban.
A Canoo kétségbeesetten remélte, hogy az amerikai Energiaügyi Minisztérium hitelprogramja nyújt számára pénzügyi mentőövet, de ezek az erőfeszítések nem jártak sikerrel. Ezután nemzetközi befektetőket keresett, de ott sem talált támogatást. A Walmarttal és más nagy nevekkel is kötöttek partnerségek, a szükséges pénzügyi háttér azonban elmaradt.
A vállalat nyilatkozata így összegezte a helyzetet: „Annak ellenére, hogy amerikai gyártásúak vagyunk, és olyan neves szervezeteknek szállítottunk, mint a NASA, az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (DOD), az Egyesült Államok Postaszolgálata (USPS), Oklahoma állam, valamint megállapodásaink voltak a Walmarttal és másokkal, a Canoo sajnos nem tudott pénzügyi támogatást szerezni az Energiaügyi Minisztérium hitelprogramjának irodájától. Azután, hogy a külföldi tőkeforrásokkal folytatott tárgyalások is sikertelenek voltak, az igazgatóság meghozta a nehéz döntést, hogy csődvédelmet kér.”
Most a Canoo likvidálásra készül, és egy bíróság által kinevezett vagyonkezelő fogja felügyelni a folyamatot. A vállalat együttműködik a Delaware-i csődvagyon-kezelővel az eszközök kezelésében.
Tony Aquila, a Canoo elnöke és vezérigazgatója (és egyik legnagyobb befektetője) így búcsúzott a munkavállalóktól: „Szeretnénk megköszönni a cég alkalmazottainak elkötelezettségüket és kemény munkájukat. Tudjuk, hogy hittetek a vállalatunkban, ahogy mi is. Nagyon csalódottak vagyunk, hogy így alakult.”
Azok, akik 100 dolláros előleget fizettek a Canoo járműveire, amikor a vállalat még a nyilvánosságnak tervezett autókat gyártani, nem tudni, hogy vissza kapják-e a pénzüket. A TechCrunch magazin azonban arról számolt be, hogy néhányan már visszatérítéseket kaptak.