Váratlanul gyorsít ki a Volvo? Perelnek az amerikai felhasználók!

Újabb kellemetlen ügy borzolja a Volvo hírnevét: az Egyesült Államokban csoportos keresetet nyújtottak be a svéd autógyártó ellen, miután több mint száz tulajdonos súlyos biztonsági hibákról számolt be az elektromos XC40 Recharge modellel kapcsolatban. A felperesek szerint az autó váratlanul előrelódulhat vagy hirtelen felgyorsulhat, főleg alacsony sebességnél illetve a népszerű „One Pedal Drive” regeneratív fékezési üzemmód használatakor.

A keresetet vezető Robert M. Becker 2024 szeptemberében vette át új XC40 Recharge modelljét, ám elmondása szerint már néhány hét alatt többször is tapasztalt kontrollálatlan gyorsulást és lökésszerű mozgást. Az ismétlődő hibák miatt kénytelen volt a márkaszervizben átvizsgáltatni az autót. Becker úgy véli, hogy ezek a problémák „jelentős baleseti kockázatot és anyagi kárt” hordoznak magukban, a Volvo pedig vagy nem méri fel kellően a veszélyt, vagy tudatosan hallgat a hibáról.

A keresetben az áll, hogy a gyártó már a sorozatgyártás előtt tudomást szerezhetett a hibákról – mérnöki jelentések, előzetes tesztek és a műszakilag rokon Polestar 2 modellel kapcsolatos panaszok is jelezték a problémát. A felperesek hivatkoznak a NHTSA (az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal) adataira és a kereskedések szervizjelentéseire is, amelyek mind alátámasztják a hibák jelenlétét. A kereset szerint a Volvo ennek ellenére csak korlátozott és késedelmes intézkedéseket hozott, miközben igyekezett bagatellizálni az ügyet.

A Volvo korábban két visszahívást is elrendelt az XC40 Recharge esetében. Az egyik egy szoftverhibát érintett, amely hirtelen hajtásvesztést okozhatott, míg a másik a 2021–2022-es modellekre vonatkozott, mert víz kerülhetett a gázpedál szenzorkábelébe, meghibásodást idézve elő. A felperesek szerint ezek a visszahívások nem orvosolták a vezérlési logikában rejlő alapvető problémákat, és más modelleknél a veszély továbbra is fennáll.

A csoportos kereset szerint a Volvo megsértette a fogyasztóvédelmi törvényeket, tisztességtelen piaci gyakorlatot folytatott, hamis reklámot alkalmazott, valamint szándékosan elhallgatta a hibákat. A felperesek kártérítést, büntető jellegű pénzbeli jóvátételt, valamint kötelező javító intézkedéseket követelnek, hogy a gyártó véglegesen kijavítsa a problémákat.