Miközben az autóipar egyre gyorsabb ütemben fordul az elektromos meghajtás felé, a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota továbbra is más utat jár. Akio Toyoda, a vállalat elnöke ismét hangsúlyozta: a cél nem az elektromos autó, hanem a karbonsemlegesség, és ehhez nem csak egy út vezet.
Toyoda egy friss interjúban az Automotive News-nak elmondta, hogy a Toyota máig mintegy 27 millió hibrid járművet értékesített, amelyek összesített szén-dioxid-kibocsátás-csökkentése megegyezik 9 millió elektromos autóéval. Ugyanakkor szerinte, ha ezt a 9 millió elektromos járművet Japánban gyártották és üzemeltették volna, az ország áramtermelésének fosszilis bázisa miatt valójában nőtt volna a szén-dioxid kibocsátás, nem csökken.
„Amikor a karbonsemlegesség divattá vált, mi azt mondtuk: az ellenség a szén-dioxid. Arra kell koncentrálnunk, hogy azonnali lépésekkel csökkentsük azt. Ez a döntéseink alapja – és ez nem változott, és nem is fog.” – nyilatkozta Toyoda.
A Toyota úttörő szerepet játszott a hibrid technológia fejlesztésében, hiszen már 1997-ben bemutatták a Prius modellt. Azóta a hibridek kulcsszereplői lettek a márka globális kínálatának, különösen Európában és Észak-Amerikában, ahol az „önmagát töltő hibrid” praktikus kompromisszumként él a vásárlók fejében.
Bár a Toyota nem zárkózik el az elektromos járművektől – az új bZ sorozat például Kínában és Európában is egyre bővül –, a vállalat tudatosan nem veti bele magát fejjel az „elektromos-háborúba”, mint sok vetélytársa.
Toyoda szerint az elektromos járművek környezeti előnyeit gyakran túlbecsülik, mivel azok gyártása, az akkumulátor előállítása, valamint az áramtermelés szén-dioxid-lábnyoma is komoly tényező. Emellett számos országban – beleértve Japánt is – még nem áll rendelkezésre elég megújuló forrásból származó áram vagy fejlett töltőinfrastruktúra.
A Toyota nemcsak a hibridekre épít, hanem a plug-in hibrideket, a hidrogén üzemanyagcellás járműveket, az akkumulátoros-elektromos járgányokat, sőt a szintetikus üzemanyaggal működő belső égésű motorokat is fejleszti. Toyoda szerint az igazi kihívás nem az, hogy melyik technológia győz, hanem hogy minden lehetőséget ki kell próbálni:
„Minden irányban kell dolgoznunk. Mi mindig is azt mondtuk, hogy nem egy autótípust akarunk legyőzni – hanem a szén-dioxidot.”
Toyoda korábban azt is kijelentette, hogy 2030-ra a teljesen elektromos autók a becslései szerint legfeljebb a világpiac 30%-át teszik majd ki, és figyelmeztetett: egy túl gyors elektromos átállás Japánban akár 5,5 millió munkahelyet sodorhat veszélybe.