Európa megfizethető elektromos autópiaca egyre mozgalmasabbá válik. A Stellantis Fiat és Citroën márkái már bemutatták saját elképzeléseiket, és most először láthatjuk a Volkswagen válaszát is. Az ID. Every1 hivatalosan még csak egy koncepció, de a legtöbb részlet, amit láthatunk, 2027-ben a sorozatgyártású változatban is megjelenik.
A várhatóan 20 000 euró (kb. 7,5 millió forint) körüli áron érkező Every1 két év múlva kerül a kereskedésekbe, egy évvel azután, hogy a 25 000 eurós ID. 2all végleges verziója megérkezik. Az Every1 méretét tekintve a Polo és az Up! közé esik, míg az ID. 2all inkább a Golf és a Polo közötti rést tölti ki.
Az Every1 3 880 mm hosszú, szemben az Up! 3 600 mm-es és a Polo 4 074 mm-es méretével. A Volkswagen ígérete szerint az utastér tágassága megegyezik a Poloéval, míg a 305 literes csomagtér az Up! és a Polo közötti kompromisszumot képviseli.
A kis elektromos autó egyik nagy előnye a Volkswagen új MEB-fronthajtású platformja (a jelenlegi egyetlen motoros MEB-ID modellek mind hátsókerék-meghajtásúak). Az első tengelyre szerelt villanymotor 94 lóerőt (70 kW) teljesít, és bár a 0-100 km/h-s gyorsulási időt még nem közölték, biztosan fürgébb lesz, mint amit a 130 km/h-ra korlátozott végsebesség sugall.
A pontos akkumulátorméret egyelőre rejtély, de a 250 km-es hatótáv alapján valószínűleg 40 kWh-nál kisebb kapacitású csomagról van szó. Bár ez nem hangzik soknak, a városi használatra tervezett Every1 számára elegendő lehet, és ez az egyik kulcsfontosságú tényező, amely lehetővé teszi a VW számára, hogy az autó árát az ID.3-hoz képest több mint felére csökkentse.
Az elsőkerék-meghajtás és az elérhető ár nem az egyetlen dolog, amiben az új ID. modellek – beleértve az ID. 2all-t és annak crossover változatát – eltérnek az ID.3 és ID.4 által kijelölt iránytól. Ezek a modellek egy új, magabiztosabb dizájnnyelvet vezetnek be, amely még a legolcsóbb elektromos Volkswagen esetében is prémium hatást kelt.
Bár az Every1 maszkszerű fényszóró-megoldása erősen emlékeztet a nemrég bemutatott Ford Capri (az ID.5 testvére) vagy a Suzuki Ignis megoldására, itt sokkal jobban illeszkedik a simább felületekhez és széles kiálláshoz. A Volkswagen külön kiemeli, hogy nem akar rövid életű dizájntrendekbe bonyolódni, amelyek néhány év múlva már elavultnak tűnhetnek.
A fekete üveg hátsó ajtó az Up! formavilágát idézi, de míg az a modell keskenynek és magasnak tűnt, az Every1 szélesebb és izmosabb megjelenésű. A 19 colos kerekek felett kidomborodó sárvédők és a hátsó lökhárító „gördeszka” alakú mélyedései komolyabb hatást keltenek.
Az utastér tervezésében is nagy hangsúlyt kapott a prémium érzet. A letisztult, széles műszerfal tágasabb benyomást kelt, és érdekes módon a Volkswagen a korábbi lebegő kijelzők helyett a műszerfalba süllyesztett digitális műszeregységet választotta, ami kicsit a 1991-es Honda Prelude-ot idézi.
A négyzetes formájú kormány sok fizikai gombot kapott, és a műszerfal középső részén is találunk hagyományos hangerő-, klíma- és ülésfűtés-szabályzókat. Meglepő módon azonban hiányzik a forgótárcsás központi vezérlő, amely az ID. 2all koncepcióban még jelen volt, és az új Tiguanban, valamint Passatban is megtalálható.
A legtöbb funkció egy nagy érintőképernyős kijelzőn keresztül érhető el, amely a Volkswagen új szoftverrendszerével működik. Ez lehetővé teszi, hogy a tulajdonosok utólag aktiváljanak bizonyos extra funkciókat, akár hónapokkal az autó megvásárlása után.
Az Every1 egyedi praktikus megoldásokat is kínál. A műszerfal utasoldalán egy sínrendszer fut végig, amelyre tabletet vagy akár egy kis asztalt is lehet rögzíteni. A középkonzol előre-hátra csúsztatható, polcai kihajthatók, és a VW szerint az első utasülés és a hátsó ülések is többféleképpen lehajthatók, hogy a lehető legjobban kihasználható legyen a tér.
Bár nem biztos, hogy minden funkció megmarad a sorozatgyártásig, az már most egyértelmű, hogy a Volkswagen nem csupán egy újabb elektromos kisautót akar piacra dobni, hanem egy rugalmasan variálható, praktikus városi járgányt kínál majd a vásárlóknak.
Még két évet kell várnunk, hogy az ID. Every1 megvásárolható legyen, de addig is számos újdonság érkezik a Volkswagen elektromos modellcsaládjába. A vállalat 2025 őszén újabb betekintést enged az „Electric Urban Car Family” jövőjébe, és a következő 12 hónapban más csoportmárkák is bemutatják saját elektromos városi kisautóik előzeteseit az elsőkerekes MEB platformra építve.