Feltámad a legendás spanyol terepjárómárka – kínai technológiával

 

A Santana Motors, a spanyol autógyártás egyik ikonikus terepjáró márkája, hosszú szünet után visszatér a piacra. A vállalat, amely évtizedeken át Land Rover modelleket gyártott licenc alapján, majd Suzuki terepjárókkal folytatta, most kínai partnerrel éled újjá. A Dongfeng és a Zhengzhou Nissan (Nissan-Dongfeng vegyesvállalat) támogatásával a régi linaresi gyárban indul újra a termelés, ahol kínai alapokra épülő pickupokat szerelnek össze.

A Santana története az 1950-es évekre nyúlik vissza: kezdetben Land Rovereket készítettek spanyolországi igényekre szabva, később Suzuki Jimny változatokat exportáltak Európába. A 2000-es évekre azonban pénzügyi gondok miatt leállt a gyártás – az utolsó években már csak néhány száz autó készült évente, és 2011-ben bezárt a gyár.

Most azonban új fejezet kezdődik. A márka első modelljei a Santana 400D dízel és a 400 PHEV plug-in hibrid pickupok. Ezek valójában a kínai Dongfeng Z9 és Nissan Yuanye Z9 modellek európai változatai, kissé módosított dizájnnal – például eltérő lökhárítókkal és hűtőráccsal.

A dízel változat egy 2,3 literes, 190 lóerős motorral rendelkezik, hatfokozatú kézi vagy nyolcsebességes automata váltóval. Teherbírása 815 kg, vontatni pedig akár 3,2 tonnát képes. A hibrid verzió erősebb: 1,5 literes benzinmotor és elektromos rásegítés együtt 429 lóerőt ad, 32 kWh-s akkumulátorral, ami akár külső áramforrásként is használható.

Mindkét modell összkerékhajtású, robusztus terepjáró képességekkel, és elsősorban az Ibériai-félszigetre, valamint Olaszországba szánják őket kezdetben. A Santana már 30 kereskedői szerződést kötött, és 2026-ra 3000 darabos eladást tervez.

Ez a revival jól illeszkedik a trendbe: egyre több európai történelmi márka éled újjá kínai befektetéssel, hogy versenyképes árakon kínálhassanak modern, elektrifikált terepjárókat. A Santana így nem teljesen „spanyol” már, de a név és a gyár új munkahelyeket hozhat a régióba – miközben a technológia Kelet felől érkezik.