Nem lett népszerű, ennek ellenére a takarékos családi autót keresők számára jó vétel lehet a Honda hibridautója, az Insight második generációja.
Insight néven egyszer már kínált autót a Honda: az 1999-ben bemutatott kétüléses kiskocsi áramvonalas formájával az egyik első hibridautó volt, amely piacra került. A japán gyártó 2009-ben mutatta be az Insight második generációját, amely már egy jóval komolyabb autó volt: az ötajtós, ötszemélyes modell akár családi használatra is alkalmas. Az Insight a nagy rivális Toyota Prius egyszerűbb és olcsóbb alternatívájának készült, és bár nem terjedt el nagy számban, attól még jó vétel lehet használtan is.
Milyen kényelmes?
A második generációs Insight is egy kisautó, a Jazz padlólemezére épül, de a platformot 50 milliméterrel megnyújtották, így a tengelytávolság 2,55 méteres méretével már a kiskategória tetejére és a kompaktkategória aljára került a kocsi. A 4,4 méter hosszú karosszéria 0,25-ös légellenállási együtthatója kiemelkedően jó, ez azonban némi lemondással is jár, a fejtér ugyanis elöl sem bőséges, de hátul már egyenesen kényelmetlen is lehet. A csomagtartó 304 literes befogadóképessége jónak számít, és a nagyra nyíló ötödik ajtón keresztül könnyen is pakolható a raktér. Az ülések egyszerűen előredönthetők, ekkor az ablakvonalig mérve 549 literes raktérrel lehet számolni. Az akkumulátorok helyigénye miatt nem találjuk meg a Jazz és a Civic ötletes üléshajtogatási funkcióját. Az Insight is megörökölte a Civic űrhajó-szerű berendezését, a sok kijelző és gomb azonban a viszonylag logikus elhelyezésnek köszönhetően hamar megtanulható. A vezető üléspozíciója kissé magas, de megszokható, a kormánykerék azonban csak az Elegance modellekben állítható tengelyirányban is.
Milyen vezetni?
Fontos tudni, hogy a Honda hibridjét egy mindössze 14 lóerős teljesítményre és 78,5 newtonméter nyomaték leadására képes villanymotorral szerelték, így néhány konkurensével szemben nem képes csupán elektromotorral haladni. Pontosabban csak elindulni nem képes vele, hiszen 15 és 35 km/órás sebesség között, ha finoman kezeljük a gázpedált, akkor képes tisztán az akkumulátorok energiájából mozogni. Az elektromotor azonban alapvetően inkább csak besegít a Jazzből ismerős, 1,3 literes, 88 lóerős, dupla gyújtógyertyás benzinmotornak. A vezetés során a műszercsoport bal oldalán látható az a műszer, amely az akkumulátor visszatáplálását és a villanymotor működését mutatja. A fogyasztás pedig az Econ móddal is csökkenthető, amikor a rendszer enyhén mérsékli az elérhető maximális nyomatékot, az elektronikus gázpedál finomabban adagolja a motorerőt, és a fékezéskor az energia-visszatermelés is fokozottabb. Az eredmény a gyári értékek szerint 4,4 literes fogyasztás száz kilométeren, a valóságban ennél egy-két literrel többre számíthatunk, ami még mindig nem rossz érték. A futómű, a kormánymű és a fékrendszer is a Jazzből érkezett, ezért ahhoz hasonlóan az Insight felfüggesztésének hangolása kissé feszes, a kormányzás pedig középállásban egy kicsit pontatlan, de nagy gond egyikkel sincs.
Mire figyeljünk vásárláskor?
Megjelenésekor az Insight azzal keltette fel a figyelmet, hogy egyszerűbb technikájának és kisautós alapjainak köszönhetően jelentősen olcsóbb volt, mint a nagy konkurensnek kikiáltott Toyota Prius. A vásárlók azonban nehezen barátkoztak meg a Honda hibridjével, és a később megjelenő, hibridhajtású Toyoták, a Yaris és Auris mellett tették le a voksukat. Az első évben még 15 ezer példány kelt el az európai piacon a Hondából, de az évek során az eladások egyre csökkentek, 2014-ben már csak ötszáz kelt el, ezért levették a kínálatból. A második generációs Insight ennek ellenére nem elvetendő autó, még ha használtan nem sok, alig két tucat kelleti magát a hazai piacon. A választék kétmillió forinttól indul, de ezek már viszonylag sokat futott darabok, a megkíméltebb példányokért inkább hárommillióhoz közelebbi árat kérnek. A kínálat rendkívül egyszerű, hiszen nincs sokféle változat. A Comfort alapmodellben is van hat légzsák, ESP, négy elektromos ablakemelő, klímaberendezés és 15 colos könnyűfém kerék, mégis az Elegance modelleket érdemes keresni, hiszen ebben már esőérzékelős ablaktörlő, tempomat, Bluetooth és USB kapcsolat, valamint xenonfényszóró is van. Ne tévesszen meg, hogy a hirdetésekben „F1 váltóval” hirdetik az autót, ez nem valamiféle sportváltozat, csak az Insight fokozatmentes erőátvitelének egy jobbára haszontalan funkciója, amikor a kormánykerék mögötti fülekkel előre beállított áttételek közül válogathatunk. Az Insight töréstesztje példás, ötcsillagos eredménnyel zárult.