Ismét van Peugeot GTI

Újra feltámad a GTI név a Peugeot kínálatában, ám ezúttal nem egy hagyományos benzinmotoros kisautó, hanem egy villanyhajtású sportkompakt viseli a három betűt. A Le Mans-i 24 órás versenyhétvégén bemutatott E-208 GTI új mércét állíthat a kis méretű elektromos hot hatch kategóriájában, miközben tiszteleg az 1984-es 205 GTI előtt, amely több mint négy évtizede megalapozta a Peugeot sportos hírnevét.

Az új modell alapját a már ismert E-208 adja, de a hajtásláncot gyökeresen átdolgozták: az alapváltozatban használt 156 lóerős motor helyére egy jelentősen erősebb, 280 lóerős egység került, amely 345 Nm nyomaték leadására képes. Ez várhatóan megegyezik az Alfa Romeo Junior Veloce sportváltozatában alkalmazott villanymotorral, tekintve, hogy mindkét modell a Stellantis eCMP2 platformjára épül. Az energiatárolásról ugyanaz az 54 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor gondoskodik, ami nagyjából 350 kilométeres hatótávot biztosít.

Az E-208 GTI kizárólag elsőkerékhajtással érhető el, azonban a teljesítmény hatékony aszfaltra juttatásáról részlegesen önzáró differenciálmű gondoskodik. Az elektromos hajtáslánc dinamikus gyorsulást tesz lehetővé: álló helyzetből 100 km/órára 5,7 másodperc alatt képes gyorsítani az autó, a végsebessége pedig 180 km/óra. A Peugeot emellett különös figyelmet fordított a vezetési élményre is: az elektromos hajtást kifejezetten sportos, GTI-hangzásvilággal támogatták meg, hogy az élmény ne csak a gyorsaságról, hanem az érzelmekről is szóljon.

A futóművet is jelentősen átdolgozták, hogy megfeleljen a megnövelt teljesítménynek. Az autót 30 mm-rel lejjebb ültették, elöl 56 mm-rel, hátul pedig 27 mm-rel szélesítették a nyomtávot. Új rugók, lengéscsillapítók és stabilizátorok kerültek beépítésre, a vezetéstámogató rendszerek pedig egy külön Sport üzemmódban részben vagy teljesen kiiktathatók, így teljes mértékben a vezető irányítása alá kerül a jármű. A kormányzás közvetlenebb, a 18 colos könnyűfém keréktárcsák Michelin Pilot Sport Cup 2 abroncsokat kaptak, amelyek megfelelő tapadást biztosítanak még sportos használat mellett is.

Dizájn szempontjából is számos utalást találunk a klasszikus 205 GTI-re. A kerékíveket kiszélesítették, a piros díszítőelemek – legyen szó az első kötényről, a hátsó diffúzorról vagy éppen a hűtőrács keretéről – pedig egyértelműen a sportos karaktert hangsúlyozzák. Az utastérben piros biztonsági övek, sportülések és díszvarrások dominálnak. Az ülések kárpitja egyik oldalon Alcantara, másikon a 205 GTI ikonikus mintázatát idéző textilborítás. A kormánykereket perforált bőr és Alcantara borítja, az alján eredeti GTI-logóval.

A fékrendszer elöl 355 mm átmérőjű tárcsákat és négydugattyús, pirosra fényezett nyergeket kapott, hátul pedig az alapmodellből átvett fékek dolgoznak. Az utastérben alapértelmezett piros hangulatvilágítás uralkodik, de hét másik árnyalat is elérhető. A digitális műszeregység és a központi kijelző sportos grafikát kapott, amely kifejezetten a dinamikus vezetéshez hasznos információkat jelenít meg.

A Peugeot ezzel a modellel újraértelmezi a GTI fogalmát: miközben hű marad a klasszikus értékekhez – kompakt méret, erőteljes motor, élvezetes vezethetőség – egyúttal megfelel a 21. század technológiai és környezetvédelmi elvárásainak is.