Európai színvonalú és minőségű kompakt típus elfogadható áron: ez a Kia cee’d lényegében máig tartó sikerének receptje. A Szlovákiában gyártott kompakt modell családi használatra praktikus, használtan kellemesen olcsó vételnek számít.
Az európai autósok igényeit szem előtt tartva fejlesztette ki alsó-középkategóriás típusát a Kia. A cee’d átgondolt kialakításával, tetszetős formájával, kedvező árával és elsőként kínált hétéves garanciájával aratott sikert 2006-os bemutatása után. 2009-ben készült el a modellfrissített kivitel, amely a Kia új hűtőmaszkjával ellátott frontrészt és igényesebb utasteret kapott. A cee’d kínálata az ötajtós ferdehátú mellett tágas kombit is tartalmaz, míg a pro_cee’d a sportos formájú háromajtós, amelynek formavilága a modellciklus végéig változatlan maradt.
Mennyire kényelmes?
Jól el lehet férni a Kia kompaktjában, a kormánykerék tengelyirányban is állítható, de az ülőlap magasságát az alapmodellben nem lehet szabályozni. Az ülések kemény tömésük ellenére kényelmesek, de lehetne több kárpitozott felület az utastérben, az anyagminőség néhol átlag alatti. A műszerfal egyszerűen áttekinthető, a gombok nagyok és jól feliratozottak. A kombi tengelytávja (2650 mm) megegyezik az ötajtóséval, így hátsó üléssora azonos helykínálatú, csomagtere azonban hatalmas, hiszen több mint 20 centiméterrel hosszabb, mint az ötajtós alapmodell (4490 mm). Praktikus részlet, hogy a kombi ötödik ajtaja belenyílik a tetőbe, így szűk parkolóhelyen is fel lehet nyitni. A pro_cee’d vaskos hátsó ablakoszlopai akadályozzák a kilátást, és hátsó üléssorára nehézkes a bejutás.
Milyen vezetni?
Már az alapmotor is megfelel a legtöbb elvárásnak, az 1,4 literes, változó szelepvezérléses benzines kis tempónál különösen csendes, míg nagy fordulaton kellően erős. Gyorsulását rövidre áttételezett váltója segíti, de emiatt autópályán már zajosabb a kelleténél. Közvetlen, de nem sok visszajelzést ad a kormányzás, pontosan kapcsolható a váltó. Igényes a futómű konstrukciója, kanyarokban remek az útfekvése, de a hazai utakra egy kicsit túlságosan rázós. Erős az 1,6-os benzinmotor, de még inkább ajánlott a hasonló lökettérfogatú dízel, amit nálunk 115 lóerővel forgalmaztak: ennek rugalmassága és fogyasztása is optimális. Kezdetben létezett kétliteres dízel is a hazai piacon, de ez a változat viszonylag ritka.
Mire figyeljünk vásárláskor?
A legjobb választás szerintünk a tágas és praktikus kombi, amellyel kompakt méreteinek köszönhetően még kezdő vezetők is könnyedén elboldogulnak. A legjobb motor pedig a takarékos, de erős 1,6 literes dízel, de az 1,6 literes benzinessel sem járunk rosszul. A Kia cee’dből meglehetősen eltérő felszereltségi szintű modellekkel találkozhatunk a piacon, ami azzal magyarázható, hogy az első három évben gazdagabb alap-extralistát a modellfrissítés után visszavették, hogy kedvező szinten maradjon az alapára. Nem árt tudni, hogy az L modellben mindössze két légzsák van, klímaberendezés, első elektromos ablakemelő és központi zár. A többi kivitelben már hat légzsák van, az ESP opció volt, akárcsak a bluetooth kihangosító és a beépített navigációs rendszer.
A cee’d használtan is meglehetősen megbízható autó, és különösen megnyugtató lehet, hogy könnyű belőle még garanciális példányokat kifogni. (A Kia modelljeinél a garancia hét év vagy 150 ezer kilométer.) Alkatrészt közepes árfekvésen és leginkább a márkaszervizekben lehet hozzájuk kapni, hiszen kezdetben nem volt túlságosan elterjedt a típus. Ugyanakkor mindmáig egy megbízható, meglehetősen tágas és kényelmes, elég problémamentes jármű, amelynek talán az egyetlen hibája az, hogy nem ebben fognak a legjobban megbámulni a lámpánál állva.