Kinyírja a Stellantis a Maseratit?

A teljesen elektromos Maserati MC20, valamint a Quattroporte és a Levante elektromos utódjainak jövője bizonytalanná vált, miután az anyavállalat, a Stellantis, visszavonta a márka számára tervezett 1,5 milliárd eurós támogatást. Ez a döntés a lehető legrosszabb időben érkezett a Maserati számára, amely évek óta küzd a csökkenő eladásokkal és a jelentős pénzügyi veszteségekkel.

A Stellantis pénzügyi igazgatója, Doug Ostermann egy nemrég tartott évértékelő során megerősítette, hogy a Maserati számára tervezett 1,5 milliárd eurós támogatást visszavonták. A vállalat pénzügyi dokumentumaiból kiderül, hogy ez „bizonyos projektek bevezetés előtti törléséhez” vezet, bár konkrét részleteket nem árultak el. Ugyanakkor nagy a valószínűsége annak, hogy ezek között szerepel a régóta ígért elektromos MC20 Folgore is.

Az Autocar beszámolója szerint Ostermann hangsúlyozta, hogy a vállalatnak felül kell vizsgálnia a Maserati tervezett termékbevezetési ütemtervét. „Fel kell ismernünk, hogy a luxusautó-piaccal, különösen a kínai piacon, és az e-mobilitásra való átállás sebességével kapcsolatos elvárásaink nem feltétlenül egyeznek a valósággal” – jegyezte meg.

A Maserati számára elengedhetetlen a tőke és az új, vonzó modellek bevezetése, ha életben akar maradni. A márka tavaly 260 millió eurós veszteséget könyvelt el, míg globális értékesítései a 2023-as 26 600 darabról 2024-re mindössze 11 300-ra zuhantak. A befektetés visszavonásával az elektromos Quattroporte és Levante jövője is kérdésessé vált.

Olaszország egyik legbefolyásosabb szakszervezete, a FIM azonnali magyarázatot követel a Stellantistól. A szervezet válaszokat vár a Maserati jövőjével kapcsolatban a március 11-re tervezett találkozón. „A Maserati az egyik legkritikusabb helyzetben lévő márka” – nyilatkozta Ferdinando Uliano, a FIM főtitkára. „Annak ellenére, hogy a modellek kiemelkedő minőségűek és teljesítményűek, a márka a marketingben elkövetett hibák és hanyagság áldozata lett. Több időt nem vesztegethetünk el.”

Közben a Stellantis továbbra is új vezérigazgatót keres, miután Carlos Tavares decemberben váratlanul távozott. Az új vezető nehéz döntések előtt állhat, mivel felmerülhet a kérdés, hogy mely márkákat tartja meg a konszern, és melyeket szünteti meg. Egyelőre nem tudni, hogy a Maserati túléli-e ezt az átalakulást, de ha a márka sorsa egyetlen kérdésen múlik – „Szükség van-e egy újabb olasz luxusautó-márkára, amely nem tud autókat eladni?” –, akkor nehéz elképzelni, hogyan maradhatna fenn. Lassan már csak egy csoda segíthetne a Maseratin.