Az elektromos hajtásláncok fejlesztése látványos ütemben halad, de a brit Yasa Motors legújabb fejlesztése talán minden korábbi rekordot megdönt. A Mercedes-Benz tulajdonában álló vállalat olyan villanymotort alkotott, amely mindössze 13 kilogrammot nyom, mégis elképesztő, 738 lóerős teljesítményre képes. Ez az arány szinte hihetetlen, hiszen ekkora erő általában csak a legdurvább szupersportautók kiváltsága.
A Yasa egy különleges, axiális fluxusú felépítést alkalmaz, amely jelentősen nagyobb teljesítménysűrűséget kínál, mint a hagyományos, radiális szerkezetű motorok. Ez a megközelítés nemcsak könnyebb és kompaktabb egységet eredményez, de az elektromos járművek hatótávjára és teljesítményére is pozitív hatással lehet. A szakértők szerint jó esély van rá, hogy a következő Mercedes-Benz villanyautókban debütáljon a technológia, de a Lamborghini és a Ferrari is a Yasa partnerei között szerepel.
Az új motor teljesítménye és könnyűsége minden eddigi csúcstartót felülmúl. Az ausztrál Equipmake HPM-400 például 40 kilogrammot nyom, és 536 lóerőt ad le – ehhez képest a Yasa újdonsága szinte más dimenzióban játszik. A svéd Koenigsegg által kifejlesztett Dark Matter motor 800 lóerős, de 39 kilogrammos tömegével sokkal nehezebb, így az új brit fejlesztés minden szempontból jobb teljesítmény-tömeg arányt kínál.
Tim Woolmer, a Yasa alapítója és műszaki igazgatója szerint a titok nem a ritka anyagok használatában rejlik: „Nem egzotikus anyagokkal értük el ezt a szintet, hanem egy teljesen új tervezési megközelítéssel. Ez az innováció készen áll arra, hogy sorozatgyártásban is forradalmasítsa az elektromos motorokat. És mindez még csak a kezdet” – nyilatkozta Woolmer.
A Mercedes-AMG már demonstrálta, mire képes a Yasa technológia: a GT XX koncepció három ilyen villanymotort kapott, amellyel a rendszer összteljesítménye meghaladja az 1 300 lóerőt. A Lamborghini is használja a Yasa egységeit a Revuelto és a Temerario hibrid szupersportautókban, ahol két első tengelyre szerelt motor dolgozik, egyenként 148 lóerős teljesítménnyel és mindössze 17 kilogrammos súllyal.
Az elektromos autók fejlesztésében a teljesítmény-tömeg arány egyre nagyobb jelentőséggel bír. Egy ilyen hajtással felszerelt jó autó igazi ritkaságnak számítana, hiszen nemcsak a gyorsulási adatok, hanem az energiahatékonyság és a kezelhetőség terén is új szintet jelentene.
A Yasa újdonsága tehát nemcsak technológiai bravúr, hanem előrejelzés is: a jövő villanyautói könnyebbek, gyorsabbak és hatékonyabbak lesznek. A Mercedes és más prémiumgyártók valószínűleg már most is azon dolgoznak, hogyan lehet a lehető leggyorsabban beépíteni ezt a megoldást a következő generációs modellekbe.