Az elektromos autók fejlődését ma már nem kizárólag a technológiai áttörések, hanem a különböző országok sajátos piaci és társadalmi igényei is meghatározzák. Brazília jó példa erre, ahol a magas bűnözési ráta és a gyakori autórablások miatt az utóbbi években robbanásszerűen nőtt a civil páncélozott járművek iránti kereslet. Az országban ma található a világ legnagyobb golyóálló autóflottája, és a gyártók közül olyan nagy márkák is kínálnak gyárilag páncélozott modelleket, mint a Toyota – például a Corolla és a Hilux esetében. Most pedig a kínai prémium elektromos márka, a Zeekr is megjelent egy különleges, páncélozott 001-es modellváltozattal.
A Zeekr a Geely-csoport luxusvillanyautókat gyártó márkája, amely alig néhány év alatt komoly szereplővé nőtte ki magát a nemzetközi piacon. Európában, Kínában és Dél-Amerikában egyaránt terjeszkedik, és zászlóshajó modellje, a 001, 2024 elején kapott frissítést: nőtt a hatótávolsága, modernebb szoftvereket és még gazdagabb felszereltséget kapott. A 001 alapvetően sportos, prémium érzetű villanyautó, különösen az FR változat, amely 1 248 lóerős rendszerteljesítményével és brutális gyorsulásával már a szupersportautók ligájában játszik. A most Brazíliában felbukkant példány azonban nem a tempójával hívta fel magára a figyelmet, hanem azzal, hogy minden jel szerint ez lehet az első páncélozott Zeekr 001.
Bár a páncélozás nem gyári kivitelben készült, egyelőre nem tudni, mely cég végezte az átalakítást. Az viszont biztos, hogy a jármű minden karosszériaelemét megerősítették, a hagyományos üvegek helyére ballisztikus ablakok kerültek, és még a panorámatető is speciális védelmet kapott. A biztonság fokozása érdekében jó eséllyel az akkumulátorcsomag alatti részt is páncélozták, hiszen a Zeekr 001 padlójában található a 95 vagy 100 kWh kapacitású akkumulátor, amely a hatótáv és a teljesítmény kulcsa.
A modell alapját egy 800 voltos elektromos platform adja, amely rendkívül gyors töltést és erőteljes hajtásláncot tesz lehetővé. Az alapverzió 416 lóerős hátsó villanymotorral indul, az összkerékhajtású változatokhoz pedig további 362 lóerős első motor társul. A csúcson a 001 FR áll, amely 1 248 lóerőt és 1 280 Nm nyomatékot produkál, így mindössze 2,07 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t – ez kiemelkedő eredmény egy több mint kéttonnás, kombiformájú elektromos autótól.
A páncélozás természetesen jelentős tömegnövekedéssel jár, ami rontja a gyorsulási és a hatótáv-értékeket, mégis egyedülálló kombinációt teremt: az elektromos hajtás és a ballisztikai védelem együtt jelenik meg, ami ritkaság még a páncélozott autók körében is.
Nem véletlen, hogy az első páncélozott Zeekr Brazíliában debütált. A helyi vásárlók körében a biztonsági kockázatok miatt hatalmas a kereslet az ilyen járművekre, és mára a páncélozás nem csak a luxusautók kiváltsága, hanem szélesebb körben is elterjedt megoldás akár a használt autók piacán is.