Nem titok, hogy az autóipari cégek egyként reagálnak a tervezett, új Euro 7 norma által megkövetelt szinte nulla emissziós határértékekre, így még a nagy, német gyártóknak sincs sok választásuk, ha az egyre inkább jelentéktelenné váló európai piacon meg akarnak maradni. Ezért radikális változásokat jelentettek be.
Ola Källenius, a Daimler felügyelőbizottságának elnöke a napokban jelentette be azt a restrukturalizációs csomagot, melynek következtében nem csak a modellpalettát nyirbálják meg keményen – beszüntetve egyúttal a rétegmodellek ill. kevés hasznot hozó típusok gyártását -, hanem azt is, hogy a Daimler a jövőben motorfejlesztések terén nem a Renault-val, hanem a kínai Geely-vel fog együttműködni.
A Geely jelen pillanatban is a Daimler egyik legnagyobb részvényese, 10 százalékot sikerült megszerezniük az utóbbi években különböző tőzsdei és üzleti manőverekkel, így a döntés valahol érthető. Európában a belsőégésű motorok fejlesztése leáll, így ezt kiszervezik azokra a piacokra, ahol még évekig kiszolgálja az ottani típusokat.
A Mercedes következő generációs – moduláris platformra épülő – típusainak motorjait a Geelynél szeretné fejleszteni. Ebből természetesen a Volvo is profitálna, hiszen a Geely tulajdona. Ezzel több száz millió euró nagyságrendű megtakarítást érnének el.
Nem kevésbé radikális a BMW bejelentése sem, mely szerint a közeljövőben beszünteti a belsőégésű motorok gyártását Németországban. A müncheni gyártósorok 400 millió eurós befektetéssel elektromos hajtásláncok gyártására állnak majd át, ami nem véletlen, hiszen már öt éven belül (2025-re) a BMW Európában minden harmadik autóját hibrid vagy elektromos hajtáslánccal adja majd el, 2024-re pedig a regensburgi, dingolfingi és a lipcsei gyártósorok is elektromos technológiára állnak át, a gyártást pedig az osztrák Steyer üzemeibe helyezik át.
Érdekes módon a brit gyártósorokkal is számolnak, ami annál inkább érdekesebb, hogy a szigetország kilépett az EU-ból és ragaszkodnak a pár éven belüli tisztán elektromos autózás tervéhez. Hazánkban – állítólag – 2025 körül indul majd be az elektromos platformra épülő BMW típusok gyártása.