hirdetés

Valóban megengedheted?

carA kevesebbnél is kevesebb saját tőkével és alacsony havi törlesztő részletekkel meghirdetett, divatosnak számító autó sokak számára tűnhet vonzó ajánlatnak. Persze azért nem árt tisztában lenni azzal is, mi van a törlesztő részleten felül. És hogy mi található valójában mögötte.

Az alacsony törlesztő részlet csapdájába könnyű belesétálni. Ilyenkor általában a vevőként rövidtávon gondolkodunk, és annyi jár csupán a fejünkben: havi kevés pénzért lehet egy jó kis kocsim. Arra viszont csak később gondolunk, hogy ez a jó kis kocsi bőven többe kerül majd, mint havi 30-40-50 ezer. Egy autó költsége ugyanis messze nem csak a havi részlet….

Nézzük, mivel is kell még számolnunk:

Biztosítások

Casco

Ezt mindig az autótulajdonos dönti el, hogy szeretné-e megkötni vagy sem. Ha a casco-szerződés mellett döntünk, akkor havi díja függ magától a gépkocsitól, a tulajdonos (vagy lízingbevevő) korától, lakhelyétől, a választott önrész nagyságától, korábbi, figyelembe vehető cascós kármentességtől és még sok egyéb dologtól, de ez általában 10-20 000 Ft körül mozog. Ha nem kötünk cascót, akkor is fizetnünk kell, igaz kevesebbet: egyszeri kockázati kamatfelárat, illetve, ha bármi baj történik az autóval (pl. lopás, totálkár, töréskár), az kizárólag a saját zsebünkre megy.

Kötelező

Összege autótípustól függ, de nagyon nem lehet több 20 000 forintnál.

Súlyadó

Igaz évente csak egyszer kell fizetni, ennek ellenére egész jelentős összeg is lehet belőle: az összeg ugyanis az autónk fajtájától függ. A ma már gépjárműadónak nevezett adót a gépjármű tulajdonosának, illetve üzembentartójának kell megfizetnie függetlenül attól, hogy cégről, vagy magánszemélyről van szó. A súlyadót az önkormányzatok vetik ki és szedik be a tulajdonos, vagy üzembentartó lakóhelye szerinti illetékességgel. A súlyadó 2014 során csak annak nem kötelezően megfizetendő, akinek lassú járműve, munkagépe, segédmotorja, vagy DT, CD, CK és Z rendszámú gépjárműve van.

Fizetendő összegek:

A gyártási évben és azután következő 3 évben: 345 Ft/kilowatt

A gyártás évét követő 4-7. naptári évben: 300 Ft/kilowatt

A gyártás évét követő 8-11. naptári évben: 230 Ft/kilowatt

A gyártás évét követő 12-15. naptári évben: 185 Ft/kilowatt

Minden 16 év feletti gépjármű után pedig140 Ft/kilowatt

Szervizdíjak

Sokféle létezik, ezért ez az összeg havonta változik, de ami, biztos: sosem alacsony.

– Rendszeres szerviz: az elhasználódott és elkopott alkatrészek, illetve a téli és nyári gumi, valamint az olaj és az ablakmosó-folyadék cseréje.

– Eseti szerviz: ha bármi meghibásodás történik az autóban.

Üzemanyag

Évente átlagban 10-15 000 kilométert vezetünk, 1000 km-re legalább benzin 25 000 Ft körül van.

Egyéb kiadások

Pl. autópálya-díj, parkolási díj.

Összességében tehát elmondható: mielőtt autóvásárlásba kezdünk, nagyon fontos, hogy mérlegeljünk. Gondoljuk át, mi az, amit be tudunk vállalni, rendelkezünk-e annyi tartalékkal, hogy az autótartás egyéb, a havi törlesztésnek akár a dupláját is meghaladó költségeit tudjuk-e majd fizetni. Ha a válasz igen, csak akkor vágjunk bele az autóvásárlásba.