hirdetés

Teszt: BMW 520d (2009)

Nem csak a legolcsóbban hazavihető 5-ös BMW a kétliteres dízellel hajtott kivitel, de tankolni is sokkal ritkábban kell beállni vele a benzinkútra. Mindez ráadásul mit sem csorbít az autó erényein.

Egy ekkora autóban rendszerint lesajnálják a négyhengeres motorokat, mondván, legalább hat henger illik a presztízséhez. A személetmód változóban van, hiszen a prémiummárkák is kínálnak kis fogyasztású nagyautókat. Az 520d mellőzött alapmodellből a takarékosság bajnokává vált, tulajdonosa a típusjelölés elhagyása helyett büszkén mesélheti ismerőseinek, hogy új autóját kis fogyasztású négyhengeres dízel hajtja. Ráadásul milyen jól hajtja!

A kétliteres, common-rail dízelt már a márka több típusában kipróbáltuk, kiegyensúlyozott járása és tekintélyes nyomatéka mellett szerény étvágyával kedveltette meg magát. Ez az 5-ösnél sincs másként, hiszen a 177 lóerős motornak nem esett nehezére, hogy lendületesen mozgassa a nagy karosszériát. Ha nincsenek túlzó elvárásaink, ugyanolyan rugalmasak lehetünk vele, mint a hathengeresekkel – csak az autópálya-felhajtónál, vagy meggondolatlan előzéskor tűnik méltóságánál gyengébbnek a kocsi. Hosszú távú utazásra kiváló, tele tankkal akár ezer kilométer is megtehető vele. Autópályán alig hat litert fogyaszt, és városban annak ellenére nem sikerült 7,2 liter fölé vinni az értéket, hogy a tesztautót nem szerelték fel a felár nélküli, motort pirosnál leállító start-stop rendszerrel. Közvetlen áttételű kormányának és jó útfekvésének köszönhetően országúton is élmény az 5-ös vezetése, egyedül kézi váltójának megvezetését érheti kritika, a kart a vártnál nagyobb erővel kell behúzni a fokozatokba.

A megjelenésekor formabontónak nevezett karosszéria mára megszokottá és elismertté vált, az 5-ös ráadásul üléspozíciójával és helykínálatával is jó pontokat szerez. Ha nem kérünk rá indokolatlanul nagy könnyűfém felniket – a tesztautó 17 colos kerekei sem esetlenek – akkor még kényelmesnek is nevezhetjük. Éppen tízmillió alatti árával olcsóbb, mint közvetlen konkurensei, és tankolni is ritkábban kell. Íme a bizonyíték, hogy pazarló extrák nélkül, négy hengerrel is élvezhető egy nagy BMW.

Műszaki adatok: BMW 520d (2009)

Motor: négyhengeres common-rail dízel
Hengerűrtartalom: 1995 cm3
Teljesítmény: 177 LE 4000/min
Nyomaték: 350 Nm 1750/min
Hajtás: hátsókerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 4840 mm
Szélesség: 1850 mm
Magasság: 1470 mm
Tengelytáv: 2890 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1580 mm
Saját/össztömeg: 1485/2050 kg
Csomagtartó: 520 l
Üzemanyagtartály: 70 l
Gumiabroncs: 225/50 R17
Végsebesség: 231 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8,3 s
Gyári fogyasztás (város): 6,5 l/100 km
 (országút): 4,3 l/100 km
 (átlag): 5,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 136 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 5,9 l/100km