Mintegy öt évvel a dízelbotrány kirobbanása után hivatalosan is megkezdődött az autóipar történetének legnagyobb csalásához köthető bírósági eljárás. Először az Audi egykori igazgatótanács elnökének kell felelnie a súlyos vádakra.
2015-ben, immár öt évvel ezelőtt robbant ki a már mindenki számára ismert dízelbotrány, amikor is kiderült, hogy a VW csoport olyan szoftverrel látta el bizonyos motorjait, ami teljesen más károsanyag-kibocsátási értékeket produkált a laboratúriumi tesztelés alatt, mint normál közúti használat esetén. Azóta sokmillió dollár büntetést és kártérítést fizetett a cégcsoport, ám a hivatalos bírósági eljárás kezdetére egészen idáig kellett várni. Most Münchenben megkezdődtek a tárgyalások.
Első körben Rupert Stadler, az Audi akkori igazgatótanács elnöke áll a bíróság elé, egyben ő az első a bűncselekmény idején vezető beosztásban tevékenykedő ember, akit sikerült bíróság elé rángatni. Korábban úgy volt, hogy Herbert Diess és Hans-Dieter Pötsch, a Volkswagen igazgatóság tagjai is szembe néznek az eljárással, de miután mindkettő kifizette a busás, sokmillió dolláros büntetést, ejtették ellenük a vádakat. Martin Winterkorn egykori VW vezér úgy néz ki, hogy nem ússza meg viszont a felelősségre vonást, csak éppen az egészségügyi állapotára tekintettel az ő tárgyalásait 2021-re halasztották.
Rupert Stadlert egyébként első körben azzal vádolják, hogy ő anno annak ellenére kiadta a csalós szoftverrel rendelkező motorok forgalmazási engedélyét, hogy elméletben tudott a körülöttük forgó turpisságról. Erre már csak hab a tortán, hogy a csalás mellett hamis állítások okirati hitelesítésében és a fogyasztókat hamis állításokkal megtévesztő, jogsértő reklámok terjesztésében való közreműködéssel is megvádolták. Természetesen a tárgyalások még hosszú ideig tartani fognak jó eséllyel, Stadler-t pedig nem kell félteni védőügyvédek tekintetében.