hirdetés

A rossz kommunikáció miatt pontozta le az Euro NCAP a Tesla vezetést segítő rendszerét

Egyre több területen éri támadás a Teslát amiatt, hogy előszeretettel kommunikálják önvezető funkciónak az amúgy ma még vezetést segítő rendszernek számító Autopilot programot. Most az Euro NCAP pontozta le emiatt az amúgy jól működő megoldást.

A Tesla legnagyobb marketing fegyvere az Autopilot funkció, mely a nevével és a köré felépített legendával ellentétben még nem nevezhető önvezető rendszernek, hanem inkább vezetést segítő alkalmasságok kategóriájába sorolható. Ezért is támadja az amerikai gyártót már nem csak Németország, hanem az amerikai nemzeti közlekedésbiztonsági tanács is. Most az Euro NCAP értékelő bizottság rúgott bele egyet az elektromos gyártóba hasonló okok miatt.

Az NCAP értékelési programjába ugyanis bekerült az „autópálya segédlet” teszt, mely nem csak azt vizsgálja, hogy mennyire jól működnek a bizonyos segédletek, hanem elég nagy hangsúllyal van jelen az értékelésben, hogy a rendszer mennyire képes éberen tartani a vezető figyelmét, illetve milyen mértékű visszajelzést, illetve riasztást kap a sofőr, ha valami szituáció alakul ki. Mindezek mellett a bizottság még azt is nézi, hogy az adott segédletet miként kommunikálja a vásárlók felé a gyártó. Bizony, ez az első alkalom, hogy egy Euro NCAP értékelésbe beleszámít a gyártó marketing startégiája is!

Maga a teszt olyan elemeket tartalmaz, mint például a lassabb jármű utolérése, a hirtelen elénk bevágás vagy éppen a takarásból előbukkanó álló akadály észlelése. Ezeket a feladatokat első körben 10 modellnek kellett teljesítenie, egészen pontosan az Audi Q8, a BMW 3, a Mercedes GLE, a Volvo V60, a VW Passat, a Peugeot 2008, a Nissan Juke, a Ford Kuga, a Renault Clio és a Tesla Model 3 bizonyíthatta be, hogy velünk van, ha bajba kerülünk.

A teszteket pontozás alapján Az Audi Q8, a BMW 3 és a Mercedes GLE teljesítette legjobban, míg a Tesla Model 3 csak a „visszafogott” kategóriába lett besorolva annak ellenére, hogy a feladatokat biztosabban tudta le, mint a német ellenfelei. Hogyan lehet, hogy valami jobb pontszámot ér el ám mégis hátrébb sorolják a rangsorban? Itt lép képbe az Autopilot viselkedése és a gyártó kommunikációja!

Matthew Avery, az Euro NCAP vezetőségi tagja ugyanis elárulta, hogy „a Tesla Autopilot rendszere olyan vezetési stratégiát és visszajelzési rendszert használ, ami inkább önvezető rendszerre enged következtetni, nem pedig segédletre és ez megtévesztheti a felhasználókat”. Hozzátette azt is, hogy a Tesla ugyan „kisbetűs” részben kitér arra a marketing anyagokban, hogy még kell az emberi tényező is a rendszer működéséhez, az olyan elnevezésekkel viszont, mint például a Full Self-Driving, ami lényegében a vezetést támogató eszközök egyik legmagasabb felszereltségi szintjét jelenti, mégis azt sugallják, hogy ma már teljesen önállóan képes közlekedni az Autopilot. Ez veszélyes a megállapításuk szerint, mivel „elaltatja” az emberek figyelmét vezetés közben, ami plusz reakcióidőt jelent, ha mégis korrigálni kell….