Manapság önjáró autó fejlesztés terén a legtöbb gyártó arra törekszik, hogy az adott jármű teljesen egyedül is elboldoguljon, a Skoda új programja ezzel szemben több autós konvojokat képez egy felvezető járművel. Érdekes elképzelés, aminek könnyen lehet létjogosultsága a jövőben.
Ha önvezető autókról beszélünk, akkor a legtöbb ember fejében az villan fel, hogy beülünk a kocsiba, aktiváljuk a rendszert aztán a jármű teljesen magától elszállít minket egy adott helyre. A Skoda most bemutatott fejlesztése is ilyen, de csak részben.
Az FTV (Follow the Vehicle) technológia ugyanis ténylegesen lehetővé teheti, hogy az autónk a beavatkozásunk nélkül közlekedjen, ám ehhez a most bemutatott fejlesztés egy másik, ember által vezetett autót követ le majd a jövőben. Lényegében arról van szó, hogy a Skoda a tervek szerint folyamatos információáramlást alakít ki az autók között, így az elől haladó jármű folyamatosan tájékoztatja az azt követő, sofőr nélküli példányt, hogy adott ponton miként kell reagálnia. A Skoda szerint ezzel jelentősen javítható a lekövetés pontossága, mint ha a követő jármű csak a saját szenzor és kamera hálózatára hivatkozna. Persze, az autó konvoj így is használja majd ezeket az eszközöket is, hogy reagálni tudjon a hirtelen változásokra és veszélyforrásokra.
A technológia még azért is különleges, mert a másik kocsi virtuális pórázon vezetéséhez nincs szükség arra, hogy valaki üljön is a hátul haladó járműben, sőt akár zárt állapotban, a parkolóhelyről is ki lehet így tessékelni azt. Ehhez csupán az autó tulajdonosának meg kell adnia egy biztonsági kódot, amivel a „felvezető” autó csatlakozni tud rá és már át is veheti az irányítást.
Ebben a technológiában leginkább természetesen az autómegosztó és kölcsönző társaságok láthatják meg a fantáziát, hiszen rendkívül megkönnyítheti a városszerte szétszórt autók visszaszerzését, illetve a sofőrszolgálatoknak sem kell majd ezután két emberrel kivonulni, hiszen elég csak a saját autó vezetni, az ügyfélé szépen leköveti annak a mozgását.
Persze, az FTV program még csak fejlesztési stádiumban van, ráadásul a működéséhez az autókat el kell látni a megfelelő technológiával is, de mindenképpen egy érdekes és hasznos megoldás lehet belőle a jövőben.