hirdetés

Drámai visszaesés az olasz autógyártásban: a Stellantis kevesebb mint 500 ezer autót gyártott 2024-ben

A Stellantis és az olasz kormány 18 hónappal ezelőtt ambiciózus megállapodást kötött: a vállalat vállalta, hogy évente 1 millió járművet gyárt az országban. Azonban 2024-ben az autógyártó olaszországi termelése jelentős, 37%-os visszaesést szenvedett el, és kevesebb mint 500 ezer járművet állított elő. Ez azt jelenti, hogy a cégnek komoly kihívásokkal kell szembenéznie, ha be akarja tartani ígéretét.

A FIM-CISL szakszervezet adatai szerint a Stellantis 2024-ben mindössze 475 090 járművet gyártott Olaszországban, szemben a 2023-as 751 384 darabbal. A személyautók gyártása 46%-kal esett vissza, ami a legalacsonyabb szint 1956 óta, míg a haszongépjárművek gyártása 17%-kal csökkent.

A legnagyobb veszteséget a torinói Mirafiori üzem szenvedte el, ahol a termelés 70%-kal csökkent. Az üzem főként az elektromos Fiat 500e modellt gyártja, azonban a gyenge kereslet miatt a Stellantis 2024 nagy részében többször leállította a termelést. A karácsony előtti héten a vállalat bejelentette, hogy a gyár termeléscsökkentését február 3-ig meghosszabbítja.

Még súlyosabb visszaesést tapasztaltak a Maserati modenai gyárában, ahol a termelés 79%-kal csökkent. Ferdinando Uliano, a FIM-CISL szakszervezet vezetője szerint „nagyon aggódnak a Maserati miatt,” és gyors, részletes tervet várnak a márka jövőjére vonatkozóan.

A Stellantis 2024 végén, nem sokkal Carlos Tavares vezérigazgatói posztról való távozása után, egy több milliárd eurós beruházási programot jelentett be az olaszországi gyártás fellendítése érdekében. A vállalat ígéretet tett arra, hogy megtartja minden helyi gyárát, és 2025-ben 2 milliárd eurót (2,1 milliárd dollárt) fektet be az országban. A tervek között szerepel az Alfa Romeo következő generációs Stelvio és Giulia modelljének a fejlesztése. Emellett 2028-tól két új kompakt modellt gyártanak majd a dél-olaszországi Pomigliano D’Arco üzemben.

A Stellantis jelen állás szerint jelentős kihívásokkal néz szembe, ha el akarja érni az évi 1 millió jármű gyártását Olaszországban. Bár a termelés drámai visszaesése rávilágított a problémákra, a bejelentett beruházások és új modellek reményt adhatnak a fellendülésre. Ennek tükrében az olasz autógyártás jövője most nagyrészt a cégóriás stratégiájának sikerén múlik.