Szigorúbb műszaki vizsgák a láthatáron

Úgy tűnik, az Európai Unió egy újabb lépéssel szigorítaná az autók környezetvédelmi ellenőrzését. A tervek szerint hamarosan nemcsak a dízelmotoros autóknál, hanem a benzineseknél is kötelező lesz a PN-mérés – vagyis a részecskeszám vizsgálata – a műszaki vizsgákon.

Ez a módszer nem teljesen új: Németországban 2023 óta már alkalmazzák a dízelek esetében, és sokakat meglepett, hogy még öt évnél fiatalabb autók is elbuktak rajta. A TÜV és a GTÜ, a két legnagyobb német műszaki vizsgaközpont szerint a rendszer hatékony: a fiatal dízelek kb. 2%-a, a tíz évnél idősebbeknek pedig már 6%-a nem megy át a szűrőn.

A vita persze nem maradt el: érdemes-e kiterjeszteni a szigorítást az Euro 5b szabványú dízelekre is? A TÜV igent mond, a GTÜ szerint viszont csak fölösleges költséget rakna az autósokra, hiszen sokszor nem létező vagy méregdrága alkatrészek cseréjére kényszerítené őket.

Abban viszont mindenki egyetért: a benzineseknél is indokolt a mérés. Ezeknek a motoroknak is lehetnek hibáik, és ugyanúgy bocsátanak ki egészségre káros részecskéket, mint a dízelek.