2026 januárjától Kína átfogóan új engedélyezési rendszert vezet be az elektromos autók exportjára vonatkozóan. Az intézkedés célja kettős: egyrészt kiszűrni azokat a gyenge minőségű, megbízható szervizháttér és alkatrész-ellátás nélkül forgalomba kerülő modelleket, amelyek sok panaszt váltottak ki a külföldi vásárlók körében; másrészt pedig megerősíteni a kínai autóipari márkák nemzetközi hírnevét és hitelességét.
Az elmúlt években Kína a világ egyik legnagyobb autóexportőrévé nőtte ki magát, különösen az elektromos járművek területén. A gyors térnyerést azonban sokszor kísérte kritika: több vásárlói visszajelzés is rámutatott arra, hogy számos olcsó, belépőszintű modell utólagos támogatás és megfelelő karbantartási infrastruktúra nélkül jutott el a külföldi piacokra. Ez hosszabb távon veszélyeztette a kínai gyártók reputációját, és sokszor az egész szektor megítélését is rontotta.
Az új szabályozás értelmében minden olyan vállalatnak, amely elektromos autót szeretne kivinni az országból, hivatalos exportengedélyt kell beszereznie. Ezen felül a vámellenőrzés során szigorúbb minőségi vizsgálatok várják a járműveket, amelyek célja, hogy kiszűrjék a nem megfelelő biztonsági, technikai és szolgáltatási szintet képviselő autókat.
Szakértők szerint a rendszer bevezetése hosszú távon erősítheti a fogyasztói bizalmat, hiszen a vásárlók biztosabbak lehetnek abban, hogy egy megbízhatóbb, tartósabb terméket kapnak, amelyhez megfelelő szervizhálózat és garancia is társul. Rövid távon ugyanakkor a szigorítás lassíthatja a kínai autógyártók agresszív piaci terjeszkedését, mivel a kisebb, kevésbé tőkeerős vállalatok nehezebben tudnak majd megfelelni az új követelményeknek.