A hivatalos leleplezés előtt néhány nappal kiadta a gyártó a Bentley Bentayga sajtóanyagát, így ha élőben még nem is, de képeken már megcsodálhatjuk a patinás gyártó exkluzív SUV-ját. És persze egy csomó részletet is elárultak róla.
„Az autóipar legfényűzőbb utastere.” „A világ legexkluzívabb, legerősebb és leggyorsabb SUV-ja.” „Páratlan luxus-élmény” – íme csupán néhány ízelítő mondat a Bentley Bentayga sajtóanyagából. Mint láthatjuk, nem takarékoskodtak a szuperlatívuszokból a márka marketingesei. Igaz persze, a Bentayga a SUV-piac talán legnagyobb érdeklődéssel várt modellje (talán csak a Lamborghini Urust leszámítva), amelynek érkezéséről hónapok óta csöpögtetik az apró információ-morzsákat, és amellyel kapcsolatban még az is vezető hír volt a brit autós szakportálokon, hogy a kínaiak már megcsinálták a modell-változatát…
Most azonban már nem csak rajzokon, gyári számítógépes grafikákon és modellautókról készült homályos fotókon, hanem tű élességű, gyári képeken is láthatjuk az újdonságot, amelyet hivatalosan a szeptember 17-én nyitó Frankfurti Nemzetközi Autószalonon mutatnak be. Árát azonban máris nyilvánosságra hozta a gyártó: forintban kifejezve nagyjából 65 milliót kell majd kipengetni érte, és legkorábban jövő tavasszal állhat a kocsifelhajtónkon. (Persze, csak ha már a jövő héten megrendeljük.) Bár egy ilyen szép számot tartalmazó árcédula láttán aligha az „olcsó” szó jut bárkinek is az eszébe, annyit azért meg kell jegyeznünk: nem ez lesz a Bentley zászlóshajója, hiszen még így is jó harminc százalékkal kevesebbet kell érte fizetni, mint a Mulsanne limuzinért. Ez is azt mutatja, hogy a presztízsmárkák közül elsőként a SUV-ok piacára lépő gyártó hisz ugyan abban, hogy a szabadidőautók terepén van keresnivalója a luxusterepjáróknak, de egyelőre ezek még nem vehetik át a hagyományos lépcsőshátú, konzervatív formavilágú járművek mélyen beágyazott társadalmi megítélését, ezért egyelőre nem is törekednek ebben az irányba tolni árazási stratégiájukat.
„Tisztában vagyunk vele, hogy ezekkel a luxusterepjárókkal senki se megy majd terepre, ennek ellenére a Bentaygát úgy terveztük, hogy a legkeményebb kihívásoknak is megfeleljen” – oszlatta el azt az esetleges tévhitet, hogy csupán „divat terepjárót” alkottak volna Rolf Frech, a Bentley fejlesztési igazgatója a sajtóanyagban. A gyártó szerint több mint egymillió kilométernyi tesztelés áll már az új modell mögött, amelyet a világ minden kontinensén és minden terepviszonyai között futottak le.
Az autó formavilága jelentősen eltér a 2012-es Genfi Nemzetközi Autószalonon bemutatott tanulmány-változatétól, mivel a pletykák szerint az sem a látogatókat, sem a Bentley-t irányító Volkswagen-konszern vezetőit nem nyűgözte le eléggé. A végleges változat alacsonyabb és „Bentley-szerűbb” lett, de még mindig meglehetősen nagynak számít a maga 5,14 méteres hosszával és majdnem háromméteres (!) tengelytávjával. Összességében azonban az autó még így is sokkal inkább hasonlít házon belüli (és jelenleg lényegében egyetlen) riválisára, a Porsche Cayenne-re, mint bármely Range Rover-modellre. Persze, ez nem is annyira meglepő annak fényében, hogy a most bemutatott Bentayga MLB-Evo nevű platformjára épül majd a következő generációs Audi Q7-es és az új Cayenne is.
A súlycsökkentés érdekében szinte természetes, hogy a karosszéria nagy része alumíniumból készült – de még így is 2422 kilogrammot nyom az autó. A futómű lelke a Bentley új, komputer-vezérlésű légrugós rendszere, amelynek segítségével a vezető számos előre beállított használati üzemmód közül választhatja ki az út- és haladási viszonyoknak leginkább megfelelőt a 4-4 közúti és terepre való lehetőség közül. A rendszerhez kapcsolódik természetesen a kipörgésgátló és a motorelektronika vezérlése, valamint az innovatív 48V nevű bólintás-kontroll is, amely elől és hátul külön tudja szabályozni a kasztni dőlésszögét.
A Bentayga az első Bentley, amelybe professzionális haszongépjárművekben található vontatás-segédleti rendszert is építettek, amely külön fékezi az egyes kerekeket és csökkenti, vagy szükség esetén el is veszi a teljesítményt, ha úgy érzékelné, hogy a vontatmány miatt instabillá vált az autó hátsó traktusa. A kormányzás is elektronikus vezérlésű (természetesen), változó áttételezéssel, és ahogyan egy komolynak tekinthető terepjáró esetén elvárható, elektronikus vezérlésű differenciálzárral is rendelkezik.
A Bentayga eleinte csupán egyféle motorral lesz kapható: a Volkswagen már ismert W12-esének továbbfejlesztett változatával, amely (többek között) teljesen új ikerturbós rendszert és vezérlési szoftvert kapott. A hatliteres erőforrás 608 lóerős teljesítményt és 900 Nm-es nyomatékot ad le. Ennek köszönhetően a méretes és meglehetősen nehéz autó mindössze négy másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, és akár 301 km/h-val is száguldhat. A későbbiek során várhatóan egy négyliteres V8-assal, valamint hibrid hajtással is elérhető lesz a típus.