Betiltaná a szénszálas anyagok használatát az EU

Újabb komoly kihívással nézhetnek szembe az autógyártók: egy friss uniós tervezet szerint a szénszálas műanyag a jövőben veszélyes anyagként kerülhet besorolásra az autóiparban. Ha az Európai Parlament által megfogalmazott irányelv módosítása hatályba lép, a szénszál alkalmazása az autógyártásban akár teljes tiltás alá is kerülhet.

A szénszálas anyagok az elmúlt évtizedekben meghatározó szereplővé váltak a repülőgépgyártásban, a szélerőművek lapátjaiban és persze az autóiparban is. A titkuk egyszerű: erősebbek, mint az acél, ugyanakkor lényegesen könnyebbek, mint az alumínium, ezért kulcsfontosságúak például a villanyautók esetében is, ahol a nagy akkumulátorcsomagok okozta többletsúlyt kell kompenzálni a hatótáv megőrzése érdekében.

Számos prémiumgyártó, köztük a McLaren, BMW vagy Lamborghini is aktívan használ szénszálat, nemcsak díszítőelemként, hanem strukturális alkatrészként – sőt, a McLaren sportautóinak teljes karosszériája ebből készül.

Az Európai Unió szerint viszont a szénszál problémás lehet élettartama végén, amikor az anyagot újrahasznosítani vagy ártalmatlanítani kell. Mivel a szénszálat gyantával kombinálják, annak lebontása során mikroszkopikus szálak kerülhetnek a levegőbe, amelyek egészségkárosító hatásúak lehetnek, illetve akár elektromos zárlatokat is okozhatnak az újrahasznosító gépekben. A javaslat szerint ezek az egészségügyi és technikai kockázatok elegendő indokot jelentenek arra, hogy az EU teljes tiltást fontoljon meg az autóipari alkalmazására vonatkozóan.

A globális szénszálpiac értékét 2024-ben körülbelül 5,5 milliárd dollárra becsülték, és az előrejelzések szerint ez 2035-re több mint 17 milliárdra nőhet. Az autóipar jelenleg a felhasználás 10–20%-át teszi ki, ez az arány azonban gyors növekedésnek indult a villanyautók terjedésével.

Különösen három japán vállalat – a Toray Industries, a Teijin és a Mitsubishi Chemical – lehet az új szabályozás legnagyobb vesztese. Ők hárman a világ szénszálgyártásának több mint felét uralják, és jelentős európai érdekeltségekkel rendelkeznek. A Toray például bevételeinek csaknem 50%-át az európai autóipari megrendelések adják, így a tiltás rendkívül érzékenyen érintené.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a szabályozás legkorábban 2029-ben léphet életbe, így az autógyártóknak és a beszállítóknak több évük van alkalmazkodni az új kihívásokhoz. A tiltás tervezete jelenleg is egyeztetési fázisban van, és várhatóan komoly iparági ellenállás fogja kísérni, hiszen az autógyártók számára a szénszál az egyik legfontosabb eszköz a hatótáv növelésére és a súlycsökkentésre.