Az Alfa Romeo SZ, amit becenevén „Il Mostro”-ként, azaz szörnyetegként emlegetnek, mindig is megosztó autó volt. Az egyedi megjelenéséről és kiváló kezelhetőségéről ismert modell a Zagato közreműködésével készült, de csak rövid ideig volt gyártásban. Az amúgy is ritka modell kapott azonban egy pár darabos különleges szériát is. Most egy ilyen Trofeo kivitelt kínálnak eladásra Németországban.
Ez a hátsókerék-hajtású különlegesség az Alfa ikonikus 3,0 literes szívó Busso V6 motorját rejti a motorháztető alatt, egy olyan erőforrást, amit a valaha gyártott legszebb hangú V6-ként tartanak számon. A mindössze 1 000 példányban gyártott SZ ritkasága miatt az utóbbi években felkapott gyűjtői darabbá vált.
Ez a konkrét példány azonban még ritkább: egy Trofeo, az SZ versenypályára szánt változata, melyet az Alfa Romeo egy házon belüli versenysorozathoz épített. A szóban forgó darab 1993-ban, a Monacói Forma–1-es Nagydíj előtt készült, és az esemény betétfutamában használták. Később részt vett az 1993-as olasz Supercar GT-sorozat több futamán is.
Versenykarrierje után az autó Andrea de Adamich, egy olasz Forma–1-es pilóta tulajdonába került, aki több szezonban is versenyzett a bajnokságban, bár nagydíjat sosem nyert. Adamich több mint 10 évig használta az SZ Trofeót mindennapi autóként. Ezután egy holland gyűjtőhöz került, aki Németországban közúti használatra is regisztrálta. Az autó megőrizte eredeti piros-fehér versenyfényezését, és kevesebb mint 22 000 kilométert futott. Figyelembe véve a korát és történelmét, ez szokatlanul alacsony futásteljesítmény.
A Trofeo több ponton is eltér a széria SZ-től, jóval többet nyújtva, mint egy egyszerű limitált széria. A modell egyedi 16 colos OZ Racing kerekeken gurul, míg a belső tér teljesen a funkcionalitásra lett kihegyezve: az eredeti műszerfal helyén egy minimalista elrendezésű változat található, a két versenyülés pedig azonnal elárulja az autó valódi célját.
Egy további érdekesség, hogy a legendás raliversenyző, Walter Röhrl (kétszeres rali-világbajnok) egyszer maga is meghajtotta ezt az autót a Red Bull Ringen, Spielbergben, Ausztriában.
Az autózás történelmének ez az ikonikus darabja most Németországban kerül eladásra 185 000 eurós árcédulával hirdetve. Ez komoly összeg, de egy ilyen örökségű autóért, amely versenypályán és az utcán is megállja a helyét, talán mégsem túlzó.