Egy kanadai flottakezelő végzett el egy alapos felmérést, mellyel rávilágítanak, hogy milyen ütemben öregednek az elektromos autók akkumulátorai.
A Geotab egy világszinten működő, kanadai székhelyű flottakezelő cég. Több mint másfél autó menedzselését, GPS-es követését és elemzését végzik nap mint nap, így mondhatni van adatbázis, amiből meríthetnek. Ezért is érdemes komolyan venni a legújabb elemzésüket, melyben az elektromos autókban használt akkumulátorok öregedését vizsgálták meg.
Összesen 6500 céges és magán kézben lévő elektromos autót elemeztek ki a legpontosabb eredmény eléréséhez. A végső konklúzió: átlag 2,5-3 százaléknyi hatótávot veszít évente, aki villanyautózásra adja a fejét.
Természetesen az amortizáció mértékét sok minden határozza meg. Például nem mindegy, hogy a gyártó hogyan oldja meg az akksik hűtését: a Tesla folyadékos hűtése jóval kímélőbb, mint a Nissan léghűtéses rendszer. Szintén befolyásolja az élettartamot a környezeti hőmérséklet. Melegebb országokban ugyanis több veszteségre számíthatnak a felhasználók, mint a hideg északi területeken.
A tanulmány arra is rámutatott, hogy a gyorstöltők is negatívan befolyásolják az akkumulátor öregedését. Aki gyakran tölt ilyen helyeken, az időt ugyan nyer, de hosszú távon igen komoly hatótávot veszít.
Érdekes fejlemény, hogy a felhasználás gyakorisága viszont nem nyom annyit a latba. Aki minden nap hajtja a villanyautóját, az nem pusztítja sokkal nagyobb mértékben az energiaforrást, mint aki csak hétvégén veszi elő a hangtalan járgányát.