A Skoda számtalan kimondottan sportos tanulmányt bemutatott az elmúlt időszakban, de a palettára végül egyik sem került fel. Hogy miért, arról a márka vezérigazgatója beszélt egy interjúban.
Miközben a Skoda mostanság látványos koncepcióautókkal hívja fel magára a figyelmet (gondoljunk csak a diáktervezők keze alól kikerült tanulmányokra vagy a Vision GT-re), a szériagyártásban marad a biztos, bevált receptnél: SUV-ok, kombik, néhány ferdehátú és szedán, sok-sok darabszámban. A márka vezérigazgatója, Klaus Zellmer a Car Magazine-nek adott interjújában elismerte: a fő fókusz továbbra is a tömegpiaci modelleken van, de nem zárja ki, hogy a jövőben egy izgalmasabb, szívből szóló autó is megszülessen.
Zellmer szerint a jelenlegi portfóliót teljes mértékben a profitorientált megfontolások határozzák meg, olyan járműveket kínálnak, amelyek minden hajtáslánccal elérhetők (elektromos, hibrid, belső égésű), és a lehető legtöbb vásárlót szólítják meg. A sportosabb, „szerelemprojektek” azonban egyelőre parkolópályára kerültek.
„Sajnos jelenleg nincs meg sem a pénzügyi mozgásterünk, sem a kapacitásunk arra, hogy ilyesmibe belekezdjünk” – mondta a vezérigazgató. „Nagyon örülnék neki, ha lenne egy olyan autónk, ami a szívhez szól, például egy kabrió vagy valami hasonló, de most minden erőforrásunkat arra fordítjuk, hogy lefedjük a főbb szegmenseket. Az ilyen autók csak rétegmodellek lennének.”
A Skoda 2024-ben rekordévet zárt: közel 927 ezer járművet adott el világszerte, 28 milliárd eurós árbevétellel. A sikeres évek ellenére a márka egyelőre nem tervezi, hogy sportautóval bővítse kínálatát – de Zellmer hosszabb távon nem zárja ki a lehetőséget.
„Ha eljutunk oda, hogy minden karosszériaváltozatunk évente legalább 100 ezer példányban fogy, akkor elkezdhetünk más ötleteken is gondolkodni” – fogalmazott. Példaként a több mint 200 ezer eladott éves darabszámú Octaviát hozta fel.
A vezérigazgató ugyanakkor hangsúlyozta: egy rétegsportautó fejlesztése nem feltétlenül jelentene komoly erőforrásigényt, különösen, ha meglévő elektromos platformra épülne. Az Enyaq RS például már most 340 lóerőt tud, és elméletileg nem sok akadálya lenne, hogy erre a technikára egy sportosabb karosszéria kerüljön.
És nem csak sportautóról van szó: Zellmer egy lehetséges Yeti-utódot is felvetett, mint újraélesztendő karakteres modellt. „Nagyon szívesen látnék egy új Yetit. Szerintem nagyszerű autó volt, remek névvel, és mai napig sokan emlegetik nekem.”