hirdetés

Nagy lépést tesz a Mazda a villanyosítás felé

A Mazda eddig óvatosan közelített az elektromos piac felé, most viszont úgy néz ki, hogy fel fognak pörögni az események. A japán autógyártó bejelentette, hogy új gyártóüzemet épít Japánban, amely kizárólag akkumulátorok előállítására fog összpontosítani. Az üzem a vállalat első, kifejezetten elektromos járművekhez tervezett platformját szolgálja majd ki akkumulátor-modulokkal.

A gyár Japán Yamaguchi prefektúrájában, Iwakuni városában épül, és a Panasonic Energy lesz az elsődleges beszállítója a hengeres akkumulátor-moduloknak. Az üzem évente 10 GWh kapacitásnyi akkumulátort fog gyártani, ami elegendő lesz a Mazda új elektromos modelljének sorozatgyártásához.

Bár a vállalat még nem jelentette be az elektromos újdonság debütálásának pontos dátumát, Masahiro Moro vezérigazgató korábbi nyilatkozatai szerint az alapokat adó elektromos platform házon belüli fejlesztése várhatóan 2027-re fejeződik be. A Mazda ígérete szerint az új architektúra „fejlett dizájnt, kiemelkedő kényelmet és hosszabb hatótávokat” kínál majd a jövő EV-modelljeiben.

Persze, a japán gyártó eddig is kínált elektromos modelleket, például a szerény hatótávval rendelkező MX-30-at, de leginkább más gyártók alapjait hasznosította. Ilyen például a nemrégiben Kínában bemutatott EZ-6 modell, amely teljesen elektromos és hatótávnövelős változatban is elérhető. Ez a középkategóriás szedán a Changan által fejlesztett alapokra épül, amelyeket a Deepal/Shenlan SL03 modellel oszt meg. Hasonló platform-megosztás várható a Mazda Arata EV Concept gyártási változatánál, amely várhatóan 2025-ben debütál a Deepal SL07 SUV „testvéreként.”

A Panasonic által szállított modulokon túl a Mazda már most dolgozik saját, nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátorok fejlesztésén is, amelyeket 2030-ra plug-in hibridekben (PHEV) és BEV modellekben kívánnak használni. Emellett a gyártó szilárdtest-akkumulátor technológia fejlesztésén is ügyködik, amelyhez külön egy fejlett kutatóbázist terveznek létrehozni.