A Volkswagen számára 2025 újabb kihívásokkal teli év lehet az elektromos autók piacán. Az új modellek hiánya, a csökkenő kereslet és a versenytársak előretörése különösen nehézzé teszi a vállalat helyzetét. Bár Kína és az USA stratégiai piacokat jelenthet a gyártó számára, a valódi áttöréshez új innovációkra és versenyképesebb modellekre lesz szükség.
Több mint négy év telt el azóta, hogy a Volkswagen bemutatta teljesen elektromos ID.3 és ID.4 modelljeit. Sokan úgy vélték, hogy ezek az autók komoly kihívást jelenthetnek a Tesla számára, de a valóság máshogy alakult. A 2025-ös év újabb nehézségeket tartogat a Volkswagen elektromos autói számára.
A német autógyártó 2024-hez hasonlóan ugyanis 2025-ben sem mutat be új elektromos autót. Az utolsó jelentős kiegészítés az ID-sorozathoz az ID.7 szedán volt, amely 2023 harmadik negyedévében debütált, a következő fontos modell, a régóta várt ID.2 pedig legkorábban 2026-ban kerülhet piacra bizonyos régiókban. A 25 000 euró alatti ár alá tervezett ID.2 a Golf méretű belső térrel és a Polo kompakt formátumával hódítana. Az autóipari elemző, Matthias Schmidt szerint ez komoly problémákat okozhat: „A következő egy-két évben a VW kénytelen lesz régi technológiát kínálni új vásárlóknak. Ez nehéz feladat lesz.”
Az elektromos autók iránti kereslet több jelentős piacon is csökkent. Európában például a németországi támogatások megvágása alaposan visszavetette a lendületet. Kínában, amely a VW hosszú távú elektromos terveinek egyik legfontosabb piaca, a vállalat hátrányba került a helyi gyártókkal szemben. Még a luxuskategóriás modellek, mint az Audi Q8 e-tron és a Porsche Taycan, sem találnak elegendő vásárlóra, mivel a piacot egyre inkább az olcsóbb kínai elektromosok uralják.
A Volkswagen a kínai piacon való áttörést az Xpenggel kötött partnerségétől reméli. A két cég közösen fejleszt egy új elektromos és elektronikus architektúrát (E&E), amely az összes Kínában gyártott VW elektromos autó alapját képezi majd. Az első modellek, köztük egy SUV, 2026-ban érkezhetnek. A VW célja, hogy az éves kínai eladásokat a 2023-as 2,93 millióról 2030-ra 4 millióra növelje.
Mindeközben a németek az amerikai piacon is próbálnak tovább erősödni, ahol Scout márkanév alatt tervezik elektromos pickupok és SUV-k bevezetését. A Scout Terra és Traveler modellek a tervek szerint kizárólag közvetlen értékesítési modellen keresztül lesznek elérhetők, megkerülve a hagyományos VW márkakereskedéseket, ami már most nagy felháborodást váltott ki, különösen Kaliforniában. A Scout járművek azonban jelentős potenciállal bírhatnak az amerikai piacon, különösen az elektromos pickupok népszerűségét figyelembe véve. Ugyanakkor a gyártás csak 2027-ben kezdődhet, így a vásárlóknak még sokat kell várniuk.
Forrás: Bloomberg