Rali-szörnyeteget villantott a Lada

A Lada Niva hosszú évtizedek óta a funkcionalitás szinonimája, 1977-es bemutatása óta alig változott, és ez sokáig erénye volt. Most viszont valami egészen más történt: a klasszikus terepjáró extrém, ralikész változatban mutatkozott be Lada Niva Sport Turbo néven.

Az orosz márka legújabb fejlesztése egy célzottan rali raid versenyekre átalakított modell, amely csak nyomokban emlékeztet az eredetire. A Sport Turbo változat ugyanis nem csak optikai kiegészítőket kapott, hanem minden porcikáját átdolgozták a tartósság, a terepképességek és a versenykörülményekhez való alkalmazkodás jegyében.

Külsőre azonnal felismerhető a szélesített sárvédőívekről, az acélcsöves lökhárítókról, a látványos terepgumikról, valamint a tetőre és motorháztetőre szerelt légbeömlőkről. A Lexan oldalablakok, az extra LED-világítás, valamint a snorkel sem hiányzik, aminek a célja, hogy a legextrémebb körülmények között is működőképes maradjon a járgány. A 2550 mm-re nyújtott tengelytáv, az 1680 mm-es nyomtáv és az óriási, 350 mm-es hasmagasság egyértelműen jelzik, hogy ez a Niva nem a vadászok és erdészek járgánya. A 4×4-es hajtású gép új, könnyűfém keréktárcsákon és terepre optimalizált gumiabroncsokon gördül, a terepszögei pedig gyakorlatilag akadálytalan mozgást tesznek lehetővé bárhol.

A belső tér szintén teljesen átalakult a gyáriak közleménye szerint: eltűnt a hátsó ülés, a helyét bukócső, versenyülések és navigációs berendezés vette át. A tömegcsökkentés és a biztonság volt a fő szempont, ennek jegyében kapott erősített üzemanyagtartályt és minimálisra csupaszított belsőt.

A legfontosabb újítás természetesen a motorháztető alatt rejtőzik: egy 1,6 literes, turbós négyhengeres motor dolgozik a Sport Turbo orrában, amely 276 lóerőt és 340 Nm nyomatékot ad le. Ez több mint kétszerese a jelenlegi szériagyártású Niva Sport teljesítményének. A hajtáslánchoz egy hatfokozatú szekvenciális váltó és zárható központi differenciálmű társul, a fékrendszert 302 mm-es tárcsák és négydugattyús féknyergek alkotják. A felfüggesztés minden keréknél dupla lengéscsillapítós, független rendszerű.

A Lada Niva Sport Turbo versenykarrierje sem várat sokáig magára: bemutatkozása a 2025-ös Silk Way Rally-n lesz július 12. és 22. között, az Irkutszk és Gorno-Altaysk közötti, több mint 5000 kilométeres rali raid szakaszon. A jármű a Raid Sport kategóriában indul, ami már egy lépcsővel a T2 kategória felett van, ahol korábbi változatai szerepeltek.