hirdetés

Speciális tűzoltó lett a Toyota Hiluxból

Kimondottan elektromos autók oltására fejlesztették ki, de egyéb szélsőséges helyzetekben is bevethető lesz a hatkerekű Toyota Hilux tűzoltóautó.

Ahogy az elektromos autók egyre gyakoribbak lesznek az utakon, úgy alakítják át a közlekedést és a hozzá tartozó infrastruktúrát egyaránt. Az autószerelők külön képzést kapnak például, de a tűzoltóknak és más hatóságoknak is tovább kell képezni magukat. Ha ugyanis egy elektromos autó kigyullad, akkor azt nem úgy kell eloltani, mint egy hagyományos autót, baleset bekövetkeztekor pedig nem mindegy, hol kezdik el vágni a tűzoltók a kasztnit, hogy a sérültek kiemelhetők legyenek.

Az új korszak persze új céleszközöket is szül, mint például a Toyota által most bemutatott hatkerekű tűzoltójárgány, melyet elsődlegesen elektromos autók oltásához fejlesztettek ki. Na de miben is mutatkozik meg ez az irány?

Például abban, hogy egy innovatív, víztakarékos tűzoltó rendszerrel, a Coldcut Cobrával szerelték fel a Hiload (a név a 3000 kilogramm terhelhetőségből és az 5600 kilós össztömegből jön) 6X6-ot. Ez lehetővé teszi, hogy a tűzoltó egy tüskével a lángoló jármű padlójába és akkumulátorházába lyukat fúrjon, amelyen át nagyon nagy (300 bar) nyomással vizet lehet fecskendezni, lehűtve a modulokat, ami megakadályozza a tűz további terjedését.

Az eddigi tesztek arra mutattak rá, hogy a Coldcut Cobra 12 percen belül képes eloltani a tüzet a lítium-ion cellákban, ráadásul csak 240 liter víz felhasználásával, ami töredéke annak, amivel egy átlagos tűzoltó képes lenne kordában tartani a lángokat csak külső locsolással.

A Hiload különlegessége még, hogy olyan helyeken is lehet dolgozni vele, ahová egy teherautó alvázra épített tűzoltóautóval behajtani sem lehet. A Toyota különlegessége például, hogy hiába visz magával közel annyi tűzoltó-eszközt és vizet, mint bármelyik másik tűzoltóautó, elég alacsony ahhoz, hogy például parkolóházakba is be lehessen menni vele, ezzel hozzáférve közvetlenül a töltőn füstölgő villanyos járgányhoz. Persze, a 6X6 kialakítás és a terepgumik alkalmazása egy másik felhasználási módot is sejtet, azaz kiválóan alkalmazható a Hiload erdő- vagy bozóttüzeknél is.

A Hiload 6×6-ot Yorkban, Angliában tervezték és szerelték össze, jelenleg pedig Csehországban tesztelik. A Toyota közleménye szerint már meg is érkezett az első megrendelés rá, azaz az egyik, egyelőre meg nem nevezett elektromos gyártó biztos alkalmazni fogja a saját gyári flottájában.