A Maserati és az Alfa Romeo jövője szorosabb együttműködésen múlhat – a két olasz márka közös stratégiával próbálja biztosítani fennmaradását a Stellantis konszernen belül. A cél az, hogy közös fejlesztésekkel és hatékonyabb működéssel csökkentsék a költségeket, miközben megőrzik önálló arculatukat.
Bár a Maserati neve legendás a sportautó-rajongók körében, az értékesítési számok és a nyereségesség terén az egyik leggyengébben teljesítő márka a Stellantis portfóliójában. A márka tavaly mindössze 11 300 járművet adott el világszerte, ami több mint 50%-os visszaesés az előző évhez képest. Most az Alfa Romeo segítségével erősítenék meg a gyártót a döntéshozók.
Santo Filici, aki jelenleg mindkét márkát irányítja, az ausztrál Drive magazinnak nyilatkozva elárulta: már készül a stratégiai terv, amelynek egyik fő célja a két történelmi olasz márka működésének összehangolása. A tervezetet hamarosan bemutatják a Stellantis újonnan kinevezett vezérigazgatójának, Antonio Filosának, aki június 23-án lép hivatalba.
„Az új vezérigazgató érkezésével új szintre léphet az együttműködés – közös járműfejlesztések, szervezeti racionalizálás, értékesítési hálózatok újragondolása, valamint az olaszországi gyártóüzemek szerepének felülvizsgálata is része a tervnek” – mondta Filici.
A tervezet nem jelent teljes összeolvadást, de a platformok és alkatrészek közös használatára mindkét márka egyre inkább nyitott. Ez nem újdonság: a Maserati GranTurismo, GranCabrio és Grecale modellek már most is az Alfa Romeo Giorgio padlólemezének továbbfejlesztett változatára épülnek, ugyanakkor a különleges szériás Alfa Romeo 33 Stradale lényegében egy átdolgozott Maserati MC20 – azonos alapokkal, egyedi dizájnnal.
A Maserati legutóbb kénytelen volt törölni a teljesen elektromos MC20 Folgore sportkocsit, és folyamatosan csúszik a Quattroporte új generációjának bemutatása is. Ezzel párhuzamosan az Alfa Romeo helyzete sem stabil: a 2024-es évben elért 62 ezres eladási darabszám még mindig elmarad a várakozásoktól. Bár az új Junior némi reményt ad, a Tonale szereplése eddig csalódást keltő. Az is nehezíti a helyzetet, hogy az Alfa visszavonta teljesen elektromos stratégiáját, ami késedelmet okozott a Stelvio és a Giulia utódmodelljeinek fejlesztésében – ezek a típusok immár tízévesek, miközben a versenytársak modernebb kínálattal jelentkeznek.
A közös jövőterv tehát nem csupán lehetőség, hanem szükségszerűség is lehet a két márka számára. Ha sikerül megtalálni a szinergiákat, az Alfa Romeo és a Maserati is esélyt kap arra, hogy hosszú távon is életképes maradjon a Stellantis több mint egy tucat márkát felölelő rendszerén belül, anélkül, hogy feláldoznák egyediségüket és történelmüket.