Visszatérhet a Yugo

Az európai autógyártás egyik leghírhedtebb márkája volt a Yugo, mely nem a lóerő-adatokkal, hanem kedvező árazásával nyerte meg magának a vásárlókat. Már több évtizede nem látni az utakon az ikonikus autókat, most viszont nagyon úgy tűnik, hogy feléledhet hamvaiból a márka.

Igen, a kedvező árú és vidám kisautó utódja néhány éven belül újra megjelenhet az utakon. Bár némileg eltér majd az eredetitől, továbbra is megfizethető marad az ígéretek szerint.

Az eredeti Yugo a szerbiai Zastava Automobiles gyártásában készült, amely évtizedekkel ezelőtt megszűnt. Most a feltámasztott Yugo-projektet Prof. Dr. Aleksandar Bjelić, egy Németországban élő, évtizedes marketingtapasztalattal rendelkező szakember vezeti. Bjelić megszerezte a Yugo név védjegyét, és összefogott egy szerb tervezővel, Darko Marčetával, hogy modern külsőt adjanak az autónak, miközben megőrzik annak eredeti szellemét. A cél egy olyan jármű megalkotása, amely hű marad a klasszikus modellhez, de megfelel a mai elvárásoknak.

Az autó korai vázlatai alapján sikerült ezt megoldani, hiszen az új járgány ténylegesen hasonlít a klasszikus Yugo 55-re, de olyan frissített részletekkel rendelkezik, mint a LED-fényszórók, nagyobb kerekek és újratervezett hátsó lámpák. Mivel a mai biztonsági előírások sokkal szigorúbbak, mint a régi Yugo gyártása idején, az új modell oszlopai jelentősen vastagabbak lesznek.

A The Autopian értesülései szerint Bjelić meg is állapodott már egy meg nem nevezett partnerrel az autó platformjának biztosításáról, így a feltámasztott márkának nem kell saját alapoktól fejlesztenie. Érdemes megjegyezni, hogy az eredeti Yugo a Fiat 128 alapjaira épült.

Az első változat várhatóan olcsó, belső égésű motorral érkezik majd, hogy alacsonyan tartsa a költségeket és vonzó legyen a pénztárcabarát vásárlók számára. Ugyanakkor a későbbiekben egy elektromos változat is megjelenhet, ezzel alternatívát kínálva a modern hajtásláncok szerelmeseinek is.

Bátor tervek, azonban nagy különbség van egy új autó megtervezése és annak tényleges piacra dobása között. Számos autóipari startup bukott már el ezen a ponton, de ha meg is valósul a piacra lépés, bármilyen jövőbeli Yugo-nak jól kellene fogynia ahhoz, hogy a márka életben maradjon.