Hányszor tesszük fel akár komolyan, akár poénkodva a kérdést önmagunknak: Iszik vagy vezet…és döntünk a vezet mellet? Mégis nyáron valamiért hajlamosabbak vagyunk elengedni ezt, és ha úgy adódik, a nagy melegben megiszunk egy-két pohár sört vagy fröccsöt. Nos, ezt az itthoni szabályozás nem engedi, ugyanakkor Európa más országaiban különböző módon kezelik az ittas vezetést. Alábbi összesítésünk hasznos lehet, ha autóddal külföldön barangolsz és egy kis alkoholos hűsítőre vágysz.
Ha az Uniós tagállamokban kocsikázunk, akkor bizony azt tapasztalhatjuk, hogy az egyes országokban a véralkoholszint megengedett értéke eltérő, hiszen azt az országok saját jogrendjükre igazítják. Csehországban, Észtországban, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában a nulla toleranciát vezették be. Lengyelországban, Norvégiában és Svédországban 0,2 ‰ a határérték, míg ez Angliában, Írországban és Máltán 0,8 ‰. Az összes többi országban pedig általában 0,5 ‰.
Alkoholt fogyasztottál és szeretnéd megtudni mennyi a véralkoholszinted, vagy mennyi idő múlva ülhetsz a volán mögé? Az alkoholszint kalkulátorral mindezt megteheted.
És hogy mit jelentenek az értékek?
0– 0,2‰: Az alkoholfogyasztás nem bizonyítható. Ennyi alkoholtól enyhén beszédesebb lesz a fogyasztó.
0,21-0,50‰: Ivott, de alkoholosan nem befolyásolt. Kezdődő tünetek: a látómező beszűkül, romló távolságbecslés, a figyelem lankad.
0,51-0,80‰: Igen enyhe alkoholos befolyásoltság. A reakcióképesség határozottan romlik, a kockázatvállalási hajlandóság növekszik.
0,81-1,50‰: Enyhe alkoholos befolyásoltság. Megjelennek az első egyensúlyzavarok, a látómező beszűkül, csőlátás alakul ki. A gátlások jelentősen csökkennek és beszédzavarok lépnek fel. Tovább növekszik a kockázatvállalási hajlandóság és az agresszivitás.
1,51-2,50‰: Közepes alkoholos befolyásoltság. Erős koordinációs és egyensúlyzavarok. Hebegő beszéd.
2,51-3,50‰: Súlyos alkoholos befolyásoltság. Az öntudat beszűkülése, bénulási tünetek, kettős látás és emlékezetvesztés.
3,51‰ felett: Igen súlyos alkoholos befolyásoltság. Életveszélyes tünetek. Fenyegető légzésbénulás, ami kómához majd halálhoz vezethet. 5‰-től majdnem minden esetben beáll a halál.
Mindez persze nem azt jelenti, hogy az európai országok az ittas járművezetést nem kezelnék megfelelő súllyal. Az Európai Uniós közlekedéspolitikai programokban az ittas vezetés, mint a közutak második „legfőbb gyilkosa” minden esetben megkülönböztetett figyelmet kap, és a jelenség visszaszorítása egyike a legfontosabb közlekedésbiztonsági feladatoknak.
Ne az ital nyomja a gázt! Légy Te is mindig felelős sofőr!