Növényi alapú bőrrel kísérletezik a Hyundai és a Jaguar Land Rover

Új alternatíva kerülhet a jövő autóinak belső tereibe: a Hyundai és a Jaguar Land Rover is teszteli az Uncaged Innovations nevű startup növényi eredetű bőrhelyettesítő anyagát. Az új fejlesztés nemcsak a valódi bőr megjelenését, hanem annak tapintását és illatát is hivatott utánozni – mindezt jóval kisebb környezeti terhelés mellett.

Az autóipar évek óta keresi a valódi bőr fenntarthatóbb alternatíváit. Sok gyártó kínál már különféle műbőr jellegű kárpitokat – például SofTex, SensaTec, Nuluxe vagy MB-Tex néven –, ám ezek többsége kőolaj-alapú műanyagokból készül. Az Uncaged Innovations megoldása ezzel szemben döntően növényi összetevőkből áll: búza-, szója- és kukoricafehérjéket használnak, hogy utánozzák az állati bőr rostos szerkezetét.

A startup állítása szerint az új anyag gyártása 95 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a hagyományos bőr előállítása. A Hyundai Cradle részlegével együttműködve jelenleg azon dolgoznak, hogy a kárpit hosszú távon is bírja az autóipari igénybevételt – ami jóval komolyabb kihívást jelent, mint például egy táska vagy óraszíj esetében. A hőállóság kulcskérdés: az egyik autógyártó például azt várja, hogy az anyag 95 °C-os hőmérsékleten 500 órán keresztül se veszítse el tulajdonságait, és az első kísérletek már 85 °C-ig sikeresnek bizonyultak.

Az új technológia nemcsak a fenntarthatóság miatt lehet vonzó: a gyártók akár saját „aláírás-illatot” is rendelhetnek a kárpithoz, így az autók belső tere még karakteresebb lehet. Emellett a gyártási folyamat során kevesebb hulladék keletkezik. Míg egy hagyományos bőr belsőhöz akár 14 tehénbőrre is szükség lehet – melyek jelentős része hibás részek miatt nem használható fel –, addig az Uncaged anyaga szabványos méretű lapokban készül, így minimális a veszteség.

Az első kisebb volumenű megrendelések már most tíz dollár alatt mozognak négyzetlábonként, ami az autóipari alkalmazás elterjedésével tovább csökkenhet. Ez azt is jelenti, hogy a jövőben akár olyan autókkal találkozhatunk, amelyek „műbőr” belsővel készülnek, mégis prémium érzetet nyújtanak – sőt, bizonyos szempontból jobbak lehetnek a valódi bőrnél.