Óriási siker lett Kínában a Toyota olcsó elektromos autója.

A Toyota és a GAC összefogásának eredménye az a bZ3X modell, melynek Kínában kimondottan kedvező áron indult el az értékesítése. Rá is haraptak a helyi vásárlók, alig egy óra alatt mintegy 10 ezer megrendelés érkezett a járgányra, ami miatt a gyártó értékesítési rendszere is összeomlott.

Kína villámgyorsan a megfizethető elektromos járművek globális központjává vált, nem véletlenül. Az eddigi olcsó elektromosok többsége helyi márkáktól származik, amelyek képesek voltak megkerülni azokat a hagyományos akadályokat, amelyek a régi autógyártókat lelassították az elektromos átállásban. Most azonban még a Toyota is beszáll a versenybe, annak ellenére, hogy a vállalatot sokáig kritizálták az elektromos járművek lassú bevezetése miatt. A japán autógyártó most meglepően alacsony áron dobta piacra új elektromos SUV-ját a kínai piacon, különösen annak méretéhez és felszereltségéhez képest.

Az érintett modell a bZ3X, amely a Toyota és a GAC közös vállalkozásának eredménye. Az autót először 2023 decemberében mutatták be, de az értékesítés csak most indult el, és hatalmas sikert aratott. Egy óra alatt több mint 10 000 rendelés érkezett rá, ami a rendszer összeomlását okozta. Nem is csoda, ha megnézzük, mit kapnak a vásárlók ennyi pénzért. A Toyota bZ3X indulóára 109 800 jüan, vagyis körülbelül 5,5 millió forint, ami rendkívül versenyképes egy kompakt SUV esetében. Összehasonlításképpen a GAC Toyota Highlander, amely az észak-amerikai változathoz hasonló, 284 800 jüanba kerül, míg a Camry alapmodelljének ára 171 800 jüan.

Az alapmodell, a 430 Air egy 50,03 kWh-s LFP akkumulátort kapott, amely a kínai CTLC ciklus szerint 430 km-es hatótávot biztosít, bár a valós hatótáv inkább 400 km körül alakulhat. A Toyota nagyobb akkumulátoros változatokat is kínál, így a 520 Pro egy 58,37 kWh-s akkumulátorral rendelkezik és 520 km-es hatótávot ígér. Mindkét változathoz egy 204 lóerős elektromos motor jár. A legnagyobb hatótávval rendelkező változat a 610 Max, amely egy 67,92 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, 610 km-t tud megtenni egy töltéssel a CTLC szerint, egy 224 lóerős villanymotor hajtja, és az ára 159 800 jüan, azaz 8,1 millió forint .

Emellett két 520 Pro modell is elérhető fejlett vezetéstámogató rendszerekkel, amelyek ára 149 800 és 159 800 jüan (7,6 és 8,1 millió forint) között mozog. Ezek a verziók 11 kamerával, 12 ultrahangos szenzorral, 3 mm-es hullámradarral és egy LiDAR rendszerrel vannak felszerelve, amelyet az Nvidia Drive AGX Orin X vezérel. Bár a bZ3X belső tere nem a legfényűzőbb a kínai elektromos autók között, mégis korrekt felszereltséget kínál, hiszen egy 14,6 hüvelykes infotainment kijelző, egy 8,8 hüvelykes digitális műszeregység és egy 11 hangszórós Yamaha audiorendszer is alapfelszereltségként jár hozzá.

A Toyota bZ3X méreteit tekintve nagyon közel áll a RAV4-hez, hiszen 4 600 mm hosszú, 1 875 mm széles, 1 645 mm magas, a tengelytávja pedig 2 765 mm. Tömege 1 835 kg, ami teljesen átlagos egy ilyen típusú elektromos járműnél. Összességében a Toyota bZ3X rendkívül versenyképes ajánlat a kínai elektromos SUV-piacon, és a hatalmas kereslet azt mutatja, hogy a helyi vásárlók is értékelik a gyártó árazási stratégiáját. Arról egyelőre nincsenek információk, hogy a modell valaha elérhető lesz-e az európai piacokon is.