Brüsszelben jártunk a felfrissített Toyota Corolla bemutatóján, részlegesen álcázott, -majdnem kész- prototípusokat vallattunk. Kívülről csak a műanyagok és a lámpák módosultak némileg. Új színek, új felnik kerültek a kínálatba, az igazi nóvum inkább a motorház alatt keresendő.
A Toyota higgadtan reagált a belengetett EU-szabályozásokra. Takarékos belső égésű motorokra sokáig szükség lesz a világ nagyobbik felén, fejlesztik gőzerővel a villanyautókat is, de megy tovább tüzelőanyag-cellás és hibrid vonal is. Megjelent a prezentációban az új piac: Nyugat-Európa, egy ekkora globális vállalatra nem lehet hatással a politika. A japán Golf legújabb változata továbbra is ferdehátú, kombi és szedán kivitelben rendelhető, a lépcsőshátú kivételével kizárólag hibrid hajtással.
Kezdjük a lényeggel, mit hozott az új, ötödik generációs hibrid hajtáslánc: jobb vezetési élményt, nagyobb teljesítményt és megnövekedett hatékonyságot? Ennek jártunk utána.
A rendszer szénhidrogén-függő elemei változatlanul egynyolcas és kétezres benzinmotorok, viszont a CVT váltó több elemében változott. A kisebbik rendszer összteljesítménye 140 lóerő, a nagyobbik 196 lett. Legfontosabb, hogy a vezetési élményt hajszolók libidóját letörő CVT vinnyogás sokkal elviselhetőbb lett, mert kerek 500 fordulattal lejjebb történik minden, ami fontos. A sebességváltó belső elemei is változtak, kisebb, kompaktabb alkatrészekből épül fel.
A hátsó ülés alatt megbúvó lítium-ion akkupakk méretét próbáltuk kifacsarni a bemutatóra érkezett Toyota mérnököktől, de ügyesen kibújtak a válasz alól. Az előző generáció 1.3 kWh-s egységénél ez sem lehet sokkal nagyobb, a prezentációban elhangzott 14%-os növekedés után másfél kilowattórára tehető, de a kapacitás igazából másodlagos, mert állandó töltési és merítési fázisokban dolgozik. Csökkent a tömege, optimalizált hűtést kapott, mostantól többet, korábban és ügyesebben segíti a haladást az akkumulátor és villanymotor.
A vezérlőegység szintén okosabb lett, kevesebb veszteséggel dolgozik, jobban figyel a benzinmotor üzemanyag-felhasználására és halkult is kicsit. Most néhány olvasóban biztosan felmerül a kérdés, hogy az elektromos vezérlőegység mitől tud hangos lenni. Ekkora áram és feszültség vezérlése bizony zajjal jár. Itt ne relék kattogására gondoljanak, hanem zúgásra, zizegésre, búgásra. A szoftver sem maradt a régi, az új verzióval javult a gázreakció és a vezetési élmény jobban idézi a tisztán elektromos autókét.
Belül nem változott a formavilág, opció lett a 12,3 colos, teljesen digitális műszeregység és a középkonzol ágaskodó tabletje nagyobb lett, 10,5 colos. Az előző, kisebb kijelző is megfelelő méretű volt, de most már a gyengébben látók is magabiztosan nyomkodhatják a hatalmas ikonokat. Rugalmasabb over-the-air frissítésekkel érkeznek majd új funkciók, a Corolla főleg biztonsági rendszerekkel bővült látványosan. A fáradtságfigyelő állóra fékezi az autót, ha elaludt a sofőr és az ajtók kezelése is bekerült a rendszerbe. Megjegyzi, ha indulás előtt beraktunk valamit/valakit a hátsó ülésre és megállás után figyelmeztet a tényre. Apró figyelmesség, de életet menthet. A tolatókamera képe nem mutat szépen a nagyobb kijelzőn, remélhetőleg nagyobb felbontásúra cserélik a jelenlegit optikát.
Az ötajtós Corolla esetében kissé eltérő a csomagtér mérete attól függően, hogy melyik benzinmotor ketyeg az orrában. A kétliteres indítóakkumulátorának már nem jutott hely elöl, hátul csorbít a litereken.
Reggeli után szinte azonnal ültünk át a jelenleg kapható modellből az újba, közel három órát bolyongtunk Brüsszel és Antwerpen között. Az áthangolt CVT valóban kevésbé béget, alul jobban húz, érezhetően csendesebb. Ha nem is lett teljesen villanyautós az érzet, de volt olyan forgalmi szituáció, ahol a mérsékelten nyúlós hajtáslánc megidézett egy zavarba ejtően csendes TDI-t. A benzinmotor belépését nem lehet észrevenni, a Toyota hibrid rendszere még mindig mutatja az utat. Sportolásra, menekülésre továbbra sem alkalmas, viszont aki nem a kanyarokat akarja fűzni, íveken autózni, annak tökéletes és takarékos helyváltoztatási eszköz az új Corolla. Ballonosabb gumikkal talán az úthibák kevésbé jönnének be az utastérbe.
Kényelmesen vezetve, városi és országúti szakaszokon öt liter körül fogyasztott a kisebb, 140 lóerős verzió, de könnyen vihető lejjebb is az érték. Városi forgalomban benéz négy liter alá, így a 43 literes tank korrekt hatótávot ad.
Az 1.8-as ötajtós Corolla 11 145 000 forinttal nyit az árlistán, a legjobban felszerelt, 2.0-ás modell 13 785 000 forintért rendelhető meg. A GR-Sport Dynamic kombi a legdrágább Corolla jelenleg, 14 430 000 Ft az ára.