Nincs könnyű helyzetben mostanság az autóipar, aminek köszönhetően egyre több márka jelent be megszorításokat globális viszonylatban is. Most például a Porsche és a Volvo is komoly leépítéseket lebegtetett be költségcsökkentési okokra hivatkozva.
Az autóipart érő globális kihívásokra reagálva jelentős létszámcsökkentéseket jelentett be a Porsche és a Volvo is. A két gyártó összesen közel 6900 munkahelyet szüntet meg világszerte, elsősorban a gazdasági nyomás, az elektromobilitási átállás elhúzódása és az átalakuló piaci viszonyok miatt.
A Porsche egy átfogó stratégiai átalakítási terv részeként körülbelül 3900 munkahelyet szüntet meg 2029-ig. A döntés hátterében a gyáriak elmondása szerint az elektromos átállás vártnál lassabb üteme áll, ami arra készteti a márkát, hogy újra előtérbe helyezze a belső égésű motorral szerelt, valamint a plug-in hibrid modelleket is.
A stuttgarti márka egy „költség- és átszervezési programot” is elindított, amely nemcsak a termékpalettát, hanem a vállalati struktúrát is érinti. Ezzel párhuzamosan a vállalat akkumulátoros tevékenységeinek újrapozícionálása is napirendre került.
Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója úgy fogalmazott: „A világ megváltozott. Egy heves vihart élünk át. Elfogadjuk a kihívást. Van tervünk. Cselekszünk, és nem vesztegetjük az időt.” A vállalat a belső átszervezések során a munkavállalói tanáccsal is egyeztet egy úgynevezett „szerkezeti csomagról”, amely középtávon még hatékonyabb működést céloz meg.
A kínai tulajdonban lévő Volvo szintén komoly leépítésekbe kezd. A „költség- és pénzáram-akcióterv” részeként a vállalat globálisan mintegy 3000 pozíciót szüntet meg, amiknek zöme irodai munkakör. A legnagyobb mértékben Svédország érintett, ahol körülbelül 2200 fő (ebből 1000 tanácsadó és 1200 alkalmazott) veszítheti el állását.
A cég szerint ezek az intézkedések elengedhetetlenek a pénzügyi stabilitás és a hosszú távon fenntartható működés biztosítása érdekében.
Håkan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója szerint: „A most bejelentett lépések nehéz döntések voltak, de kulcsfontosságúak egy erősebb és ellenállóbb Volvo márka felépítéséhez. Az autóipar rendkívül nehéz időszakon megy keresztül, amit a pénzügyi hatékonyságunk növelésével és a költségek szerkezeti csökkentésével kell kezelnünk.”
A mostani bejelentések nem elszigetelt jelenségek: a Volkswagen már tavaly közölte, hogy 2030-ig több mint 35 000 munkavállalót bocsát el Németországban, miközben a Golf gyártása is Mexikóba költözik.
A háttérben a globális kereskedelmi konfliktusok, az elektromobilitás drága és lassú bevezetése, valamint a gazdasági bizonytalanság állnak. A cégek egyre nagyobb nyomás alatt próbálnak egyszerre alkalmazkodni a jövő technológiáihoz és közben fenntartani a nyereségességet.