Bár meglepő, mégsem teljesen váratlan lépésként a Toyota nemrég bejelentette: 2026-tól az angliai Derbyshire-ben található üzemében is megkezdi a GR Corolla gyártását. Ez lesz az első alkalom, hogy egy Gazoo Racing modell Japánon kívül készül, és a bejelentés máris újabb találgatásokat indított el. Úgy tűnik, hogy ezzel együtt az európai forgalmazás is kezdetét veszi.
Ahogyan arról mi is korábban beszámoltunk, a Toyota bejelentette, hogy a GR Corolla gyártását Angliában is megkezdi. Ezzel a gyártó komoly mérföldkőhöz érkezett, hiszen eddig a Gazoo Racing modelljei csak Japánban készültek. Ráadásul a GR Corolla eddig Európában nem is volt rendelhető, de ezzel a lépéssel ez megváltozhat, amire már a márka vezetősége is tett utalásokat.
Matt Harrison, a Toyota Motor Europe vállalati igazgatója az Auto Express kérdésére elmondta: „A filozófiánk az, hogy ott gyártunk, ahol el is adunk, így ha Európában gyártunk, de nem értékesítünk, az ezzel szembemenne. Jelenleg a kereslet és a kínálat között tátongó szakadék a probléma, ezért gyorsan kell lépnünk.”
Ez világos jele annak, hogy a Toyota európai részlege szívesen bővítené a GR kínálatát a GR Corolla bevezetésével, főleg annak fényében, hogy a GR 86 kupé már nem kapható a kontinensen a szigorodó emissziós szabályozás miatt, a GR Supra pedig még az év vége előtt búcsúzhat. Így a GR Yaris marad az egyetlen elérhető Gazoo Racing modell Európában, ami kevés izgalmat kínál a sportos vezetésre vágyó Toyota-rajongóknak.
A jelenlegi GR Corolla kizárólag jobbkormányos kivitelben készül, így technikailag már most is megfelel a brit piac igényeinek. A típus 2022-ben mutatkozott be Japánban, Észak-Amerikában és Ausztráliában, de Európa eddig kimaradt. Az erős kereslet és a limitált gyártás (2024-ben mindössze 8 000 darab készült) miatt a Toyota úgy döntött, hogy a japán Motomachi üzem mellé egy második gyártóhelyet is bevon a termelésbe.
A Toyota már ízelítőt adott a 2026-os modellévre frissített GR Corollából, amely javított aerodinamikát, finomhangolt futóművet és megnövelt nyomatékot ígér. A 1,6 literes, háromhengeres turbómotor teljesítménye továbbra is 304 lóerő, így a típus a világ egyik legerősebb sorozatgyártású háromhengeres motorját kínálja. Valószínű, hogy az európai és brit vásárlók már ezt a frissített változatot kapják majd meg, az amerikai premier után nem sokkal.
A brit Auto Express értesülései szerint a helyi gyártás beindulását követően 18 hónapon belül piacra kerülhet a típus az Egyesült Királyságban. Az ár várhatóan a GR Yaris fölött alakul majd, utóbbi jelenleg 46 045 fonttól indul.
A benzines sportkompaktok piaca Európában fokozatosan zsugorodik: a Peugeot már nem kínál 308 GTi-t, a Renault Mégane RS gyártása befejeződött, a Ford Focus ST még az idén lekerül a palettáról, és a Honda Civic Type R is búcsúkiadással zárja pályafutását. Ha tehát a Toyota valóban piacra dobja a GR Corollát Európában, komoly, de egyre szűkülő mezőnybe lép be. Legfőbb riválisai az összkerékhajtású Volkswagen Golf R, valamint a prémium szegmenst képviselő Audi S3, BMW M135i xDrive és Mercedes-AMG A 35 4Matic+ lehetnek.