A kínai CATL, az elektromos járművek akkumulátorgyártásának egyik meghatározó szereplője bejelentette, hogy új generációs nátrium-ion akkumulátortechnológiája elérte a sorozatgyártáshoz szükséges szintet. Az új cellák alkalmazásával egyes járművek akár 500 kilométer hatótávot is elérhetnek tisztán elektromos üzemben. A vállalat tervei szerint a tömeggyártás 2026-ban indulhat, amennyiben az autógyártókkal és partnerekkel kapcsolatos előkészületek lezárulnak.
Műszaki jellemzők és előnyök
-
Energiasűrűség: az új cellák körülbelül 175 Wh/kg értéket kínálnak. Ez alacsonyabb, mint a korszerű lítium-ion akkumulátoroké, de a CATL kiemeli, hogy a nátrium-ion technológia előnyei elsősorban a biztonságban, a fenntarthatóságban és a szélsőséges hőmérsékletekkel szembeni ellenállásban mutatkoznak meg.
-
Hideg környezetben való működés: a cellák teljesítménye −40 °C hőmérséklet mellett is stabil marad, ami előnyt jelenthet azokban a régiókban, ahol gyakoriak a kemény telek.
-
Biztonság és szabályozás: a gyártó szerint a technológia megfelel a hamarosan életbe lépő kínai GB 38031-2025 szabványnak, amely az elektromos járművek meghajtó akkumulátorainak biztonsági előírásait rögzíti.
Alkalmazás és piaci kilátások
A CATL előrejelzése szerint a nátrium-ion akkumulátorok 2026-tól nagy volumenben is elérhetővé válhatnak, a bevezetés ütemét azonban az autógyártók projektjei és megrendelései határozzák majd meg. A vállalat úgy becsüli, hogy Kínában az új technológia akár a személyautó-kereslet 40 százalékát is lefedheti a következő években.