A Mazda Iconic SP és az RX-7 lehet, hogy csak álom marad?

A Mazda Iconic SP koncepció 2023-as bemutatkozása óta lázban tartja a rajongókat, akik az RX-7 szellemi utódját látják benne. A vezetőség is lelkes: Masashi Nakayama dizájnfőnök szerint a modell gyártásra született, Masahiro Moro vezérigazgató pedig eltökélt a megvalósítás mellett. Ryuichi Umeshita technológiai igazgató egyenesen az RX-7 méltó utódjaként emlegeti, ám a valóságba ütközik egy makacs akadály: a pénz.

Álomautó, valós problémák

Umeshita őszintén vallott az Autocarnak: „Ez az én álomautóm, és hiszem, hogy technológiailag megvalósítható. Csak a finanszírozás hiányzik.” A Mazda 3,3 milliárd dollárral kurtította meg elektromos fejlesztési büdzséjét, hogy hibrid, elektromos és hagyományos motorokra egyaránt fókuszáljon. Az új platformok, a SkyActiv-Z motor és a hibrid rendszerek mellett egy egyedi sportautó finanszírozása háttérbe szorulhat.

A forgódugattyús álom tovább él

A remény azonban nem veszett el. A 2025-ös Japan Mobility Show-n bemutatott Vision X Coupe koncepció bizonyítja, hogy a Mazda nem mondott le a forgódugattyús (Wankel) motorról. A tanulmányautó 503 lóerős hibrid rendszere egy turbós forgódugattyús motort és elektromotort kombinál, szén-dioxid-kibocsátás csökkentő technológiával. Az Iconic SP 365 lóerős hatótávnövelő rendszere helyett a Vision X a közvetlen kerékhajtás felé mozdulhat el, ám ehhez további két-három év fejlesztés kell.

Az MX-5 és a sportautók jövője

Miközben a forgódugattyús RX-utód sorsa bizonytalan, a Mazda sportautós öröksége tovább él. A következő generációs MX-5 még ebben az évtizedben érkezik, könnyű építéssel, erősebb SkyActiv-Z motorral és manuális váltóval. A Mazda lelke a sportautókban rejlik, és bár az Iconic SP gyártása egyelőre álom, a márka eltökéltsége és a rajongók várakozása életben tartja a reményt.