Mégsem mond le a Maserati a V8-as motorokról.

Úgy tűnik, a Maserati háza táján még nem mondtak le véglegesen a legendás V8-as motorokról. Noha a Ferrari-eredetű V8 2024-ben, a Quattroporte Grand Finale különkiadásban búcsúzott a márka kínálatából, a Stellantis-csoporthoz tartozó olasz gyártó mérnöki vezetője, Davide Danesin nem zárja ki, hogy a jövőben ismét visszatérhet a nyolchengeres erőforrás, akár limitált szériás modellekben.

„Tisztában vagyunk a piac V8 iránti igényével, és nem mondhatjuk, hogy soha többé nem használunk ilyen motort” – fogalmazott Danesin a CarExpert-nek adott interjúban. Hozzátette azonban, hogy jelenleg a saját fejlesztésű Nettuno V6-os motor áll a márka belső égésű hajtáslánc-stratégiájának középpontjában.

A 3 literes, ikerturbós V6 a Maserati MC20 modellben akár 632 lóerőt és 720 Nm nyomatékot is teljesíthet, ami túlmutat a korábbi, 3,8 literes Ferrari V8 580 lóerős csúcsteljesítményén. A V6-os motor nemcsak erősebb, hanem jóval könnyebb és kompaktabb is, ami különösen előnyös a modern konstrukcióknál, például a GranTurismo és GranCabrio modellek esetében, ahol a motor a tengely mögé kerül beépítésre a jobb súlyelosztás érdekében. Klaus Busse, a Maserati formatervezési vezetője szerint egy nagyméretű V8 nem fért volna el ebben az elrendezésben, és a többletsúly a teljesítmény rovására is ment volna. Így ezekben a típusokban nem csupán technológiai, hanem elrendezési szempontból is a V6 jelentette az ideális megoldást.

Ennek ellenére a V8-asok visszatérése nem kizárt, például a nagyobb méretű modellek, mint a Levante SUV vagy a Quattroporte luxuslimuzin következő generációi esetén. Ezek eredetileg tisztán elektromos hajtással készültek volna, de a gyártási késedelmek és a Stellantis-csoporton belüli elektromos átállás újragondolása miatt ezek a projektek jelenleg parkolópályán vannak. A gyengébb villanyautó-eladások és a szigorodó, de még mindig bizonytalan szabályozási környezet miatt újraértékelik a lehetőségeket a gyártók.

A Stellantis egyéb márkáinál már látunk hasonló irányváltást: a Ram például visszahozta kínálatába az 5,7 literes Hemi V8-at, alig egy évvel annak kivezetése után. Ez arra utal, hogy a konszern felsővezetése akár a Maserati esetében is nyitott lehet egy V8-as különkiadásra, amely versenyképesebb alternatívát nyújthatna az Aston Martin, a Porsche, a Lamborghini vagy épp a Mercedes-AMG modellekkel szemben.

A Ferrari-motorokhoz fűződő korábbi kapcsolat megszűnésével viszont kérdéses, milyen műszaki alapokra épülhetne egy esetleges új V8, különösen a kibocsátási normák szigorodása mellett. Egy biztos: ha a Maserati még egyszer visszahozza a nyolchengeres erőforrást, annak valóban különleges modellben kell debütálnia, méltó módon megidézve a márka dicső múltját. Addig is maradnak az eladó példányok a használtautó-piacon.