Autó a plafonon

A brit McMurtry Automotive elképesztő húzással rukkolt el: kis méretű, de extrém teljesítményű villanyautójuk, a Spéirling fejjel lefelé hajtott végig egy speciálisan kialakított platformon, kizárólag a ventilátoros leszorítóerő segítségével, mindenféle mechanikus rögzítés nélkül. Ez az első ilyen demonstráció az autóipar történetében, amely bebizonyítja, hogy a megfelelő technológia mellett nemcsak elmélet, hanem valóság is lehet egy ilyen elképzelés.

Autóval a plafonon? Most már ez is lehetséges egy angol gyártó által. Az elektromos McMurtry Spéirling ventilátorrendszere ugyanis képes akár 2000 kg leszorítóerőt generálni álló helyzetben, vagyis 0 km/órás sebességnél, ami a jármű saját tömegének kétszerese. Ez tette lehetővé a mutatványt, amely során a jármű egy platformra hajtott, aktiválta a „Downforce on Demand” rendszert, majd a platform fokozatosan 180 fokban átfordult.

A történelmi jelentőségű kaszkadőrmutatványt maga Thomas Yates, a McMurtry társalapítója és ügyvezetője hajtotta végre. „Szürreális élmény volt fejjel lefelé vezetni. A 2000 kg leszorítóerő egészen elképesztő érzés – és egyben világossá teszi, miért döntsük meg újra és újra a pályarekordokat világszerte” – mondta.

A Spéirlingről már eddig is legendás számokat hallottunk: 999 lóerő, mindössze 1000 kg-os tömeg, és olyan gyorsulás, amit még egy Forma–1-es autó is megirigyelhetne. De ez az új mutatvány új dimenziókat nyit a biztonság és az irányíthatóság terén is.

A legtöbb versenyautó leszorítóereje a sebességtől függ – vagyis lassabb szakaszokon, vészhelyzetben vagy megcsúszáskor éppen akkor csökken a tapadás, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. A Spéirling ventilátoros rendszere ezt a logikát fejre állítja: teljes leszorítóerő már alacsony sebességnél is rendelkezésre áll, így a fékezés is hatékonyabb, a tapadás pedig kiszámíthatóbb.

McMurtry célja nem csak az, hogy újabb rekordokat döntsön. A vállalat szerint ez a technológia lehetővé teszi, hogy a csúcsteljesítmény ne csak profi pilóták kiváltsága legyen, hanem a hétköznapi sportautó-rajongók is megtapasztalhassák a szuperautók szintű kontrollt – immár akár fejjel lefelé is.