A Volkswagen Multivan története az 1979-ben bemutatott T3-as szériájú Transporterig nyúlik vissza. A Multivan volt az igazi, nagycsaládos svájcibicska: soküléses, tágas, variálható belső tér. Miben tudott még többet a konkurenseinél? A gyártás kezdetétől választható volt benzinmotor is a dízel üzeműek mellé, a vízhűtéses boxerek erősek voltak és a motorzaj alig szűrődött be az utastérbe, főleg megpakolt csomagtér esetén. A kor kishaszongépjárművei közül kiemelkedő utazási komfortot nyújtott a Volkswagen Multivan. Ugorjunk az időben, a 2022-ben már sokkal több kell a Multivan ígérethez, nézzük mit tud a legújabb T7.
A komfort egyértelmű üzenete, hogy az új Transporter elhagyta a haszongépjármű alapokat és személyautókhoz használt platformra építkezik. Ennek köszönhetően olcsóbb a gyártás és könnyebben játszható a konszern-Lego. A személyautós alap azonnal szembetűnő hátránya rögtön beszállásnál jelentkezik. Valahogy nem adja ki a megszokott arányokat, furán áll a láb, aztán az ülés is meglepő helyen van, nem nagyon, csak pont annyira, hogy az ember nyögjön egyet. Az fotelben pöffeszkedve már minden oké, ott jó.
A másik érdekes motívum a műszerfalpárna mérete. Ha ekkora üres felületet látok, mindig kedvem szottyan terepasztalt építeni. Ide simán kiadja TT méretarányban is, nem kell lemenni a mikroszkopikus N-be, vagy Z-be. Legyünk túl a kellementlen részeken gyorsan, aztán jöhetnek a szép és jó dolgok. A fedélzeti rendszer szoftvere a mostanában szokásos lassúsággal ellenkezik, de biztosan jön majd egy frissítés és minden suhanni fog az érintőképernyőn.
Addig ott a mobiltelefon platformok tükrözése, de sokszor elkerülhetetlen a menüben turkálás. Sajnos a kivilágítatlan, érintésvezérelt fűtésgombokon ez sem fog segíteni. Megszokásból megy majd, de ennyi pénzért árult autóban igazán juthatna pici az igazi gombokra is.
Tudják, ami kattan-klattyan, visszajelez, világít. A turbós benzinmotor egyértelmű menekülés az agyatlan szabályozás elől. Kétezres TSI-vel nem túl jó a karaktere a kisbusznak. Csendesen suhan, a DSG váltó óramű pontosan dobálja neki a sebességeket, de hiába kétszáz lóerő, hiába 320 Nm nyomaték, valahogy nem illik a guruló nappaliba és a benzinkúton is zsebbe nyúlós lesz a bőven tíz liter feletti átlagfogyasztás. Selymesen kerregő dízelért kiált a motortér, de tudjuk jól, hogy hibrid lesz ott nem más. A hibrid meg nem az országutak zsonglőre, ne szaladjunk előre, még nem próbáltuk ki.
A T7 Multivan gyönyörű. Tömbszerű monolitként sugallja a biztonság, a hatalmas belső tér és minőségi utazás üzenetét. Gombnyomásra tárulnak a tolóajtók mindkét oldalon, a végtelenségig variálható belső tér pont olyan kényelmes, mint amilyennek kinéz. Az ülések súlyát negyedével csökkentette a gyártó, így már valóban emberre szabott feladat a ki-be pakolásuk. Sínrendszeren mozgatható, a tér minden irányában állítható mérnöki bravúr szolgál tárolóként, asztalként az első két üléssor között, ha nincs rá szükség, természetesen ez is kiemelhető könnyedén.
A hátsó csomagtér már nem annyira bődületes, ha bent van az összes ülés, fél méter maradt csak. Ez a legrövidebb T7 kisbusz, nem kisteherautó. Mindenképpen említésre méltó a csomagtartó jól elhelyezett és megfelelően erős világítása, este sem kell vakon turkálni.
A belső tér minden részletén érezni a német mérnökök precíz gondolkodását és a minőségi anyagválasztást. A sofőr a kor elvárható szintjén tálalt digitális műszerfalat és középkonzolt bámul, veszhet el a menükben és figyelheti azt a sok és sokak számára teljesen felesleges információcunamit. Őszintén. A mai világban kit érdekel egy családi csatahajó olajhőmérséklete?
Pillanat drágám, még nem fordulunk a hegynek, mert hidegnek érzem az olajat. Beszélj a gyerekekkel, hogy késni fogunk picit, de a tábortűz megvár. Harman Kardon hifi szól minden sarokból, tisztességes munka az is.
Vezetés közben az tűnik fel, hogy nem tűnik fel semmi. Csendes, rendes, pontos. A futóművet ügyesen hangolták a nagyobb test alá, nem dülöngél, nem ráz. Remekül ki lehet látni belőle, a 360 fokban figyelő kamera és a szenzorok parkolásnál mindenben segítenek.
A legolcsóbb változat 136 lóerős benzinmotorral kapható, közel 14 millió forintért. A képeken szereplő Style verzió 23,3 milliótól indul, de volt még lehetőség extrázni, így harminc millió fölött állt meg a vége. Okosan sakkozva, hétszemélyes kivitelben 16 millió forint környékén már van olyan, amit érdemes hazavinni. Fejvakarós tétel a kétszínű fényezés, mert bitang jól néz ki, csak másfél millióval dobja meg a számlát.
Ontják magukból a gyárak és vásárolják az emberek a SUV, Crossover modelleket megoldásként a sportos szabadidő, a család és a munka szentháromságának kiszolgálására, de igazából csak a divatot követik. Ha sok hely kell, sok a gyerek, sokat kell menni, akkor az igazi megoldás még mindig a kényelmes kisbusz, mint a VW T7 Multivan.